Bestyrelsesformand for Bitten og Mads Clausens Fond, Per Egebæk Have, tidligere formand Peter Mads Clausen, Borgmester Erik Lauritzen og tidligere bestyrelsesformand for Danfoss, Jørgen Mads Clausen, satte spaderne i jorden og markerede dermed starten på det største anlægsprojekt i en indenrigslufthavn i nyere tid. (Pressefoto)

Største investering i en indenrigslufthavn i Danmark

Fredag blev første spadestik taget til udbygning og modernisering af Sønderborg Lufthavn. Projektet koster 212 millioner kroner, og skal bidrage til at tredoble passagertallet.

Det var en kold fornøjelse, da initiativtagerne til et nyt stort renoveringsprojekt i Sønderborg Lufthavn fredag skulle tage det første spadestik.

Planen er i løbet af de kommende fire år at renovere og modernisere lufthavnen for en samlet udgift på 212 millioner kroner. Dermed vil lufthavnen kunne være fremtidssikret med et stærkt bæredygtigt aftryk, som folkene bag projektet udtykker det.

Det er Bitten & Mads Clausens Fond, der sammen med Sønderborg Kommune skal stå for finansieringen af det store projekt. De to parter indskyder hver 46 millioner kroner til udvidelsen af lufthavnens infrastruktur med nyt lys og udstyr på landingsbanen, mens fonden kommer til at stå for udgifterne til byggeriet af en ny terminalbygning, der efterfølgende udlejes til Sønderborg Lufthavn.

Per Egebæk Have, der er bestyrelsesformand i Bitten & Mads Clausens Fond, var da også glad for at få igangsat det projekt, der allerede var langt i planlægningen før coronapandemien.

”Det er meget glædeligt, at moderniseringen af Sønderborg Lufthavn skydes i gang. Vi har en stærk ambition om at styrke området af hensyn til erhvervslivets fortsatte vækst. Og her spiller infrastruktur, og en nem og hurtig adgang til resten af verden, en vigtig rolle. Det kræver en lufthavn i Sønderjylland, som peger ind i fremtiden, ved både at være moderne, effektiv og bygget med bæredygtighed for øje”

Største investering i en indenrigslufthavn
Moderniseringen af lufthavnen er også ganske tiltrængt, da den daterer sig tilbage til slutningen af 1960’erne. og den har gennem tiden været områdets livsnerve til København sammen med de operatører, der har betjent indenrigsflyruten.

Udover indenrigsruten til København, der også indirekte er understøttet af Bitten & Mads Clausens Fond, er der også et mindre antal charterflyvninger om sommeren.

I 2022 var der omkring 48.000 passagerer, der benyttede lufthavnen på Als, og målet er at tredoble passagertallet til årligt 150.000.

Ifølge ejerne er byggeriet den største investering i en indenrigslufthavn i Danmark i nyere tid.

”Med udviklingen af lufthavnen håber vi naturligvis på at kunne til tiltrække flere operatører og skabe flere ruter, også meget gerne til en europæisk hub, som bliver efterspurgt af erhvervslivet. Lufthavnen er et trafikalt knudepunkt, som har stor betydning – ikke bare for Sønderborg Kommune, men for hele Sønderjylland,” siger borgmester Erik Lauritzen (S).

Lufthavnen er vigtig for vækst
Udover fondens bestyrelsesformand samt borgmesteren deltog også fondens tidligere formand Peter Mads Clausen samt Jørgen Mads Clausen, der er tidligere bestyrelsesformand for Danfoss, ved fredagens markering af projektet igangsættelse.

Den luftfartsinteresserede Jørgen Mads Clausen har i mange år været fortaler for en udbygning af Sønderborg Lufthavn, hvor Danfoss’ forretningsfly også er placeret.

“Jeg er utrolig glad for dette første skridt i moderniseringen af Sønderborg Lufthavn. For mig at se er Sønderborg Lufthavn en uhyre vigtig brik i at sikre vækst, investeringer og kvalificeret arbejdskraft i vores område. Med sin centrale beliggenhed tæt på den dansk-tyske grænse har Sønderborg Lufthavn et unikt potentiale for vækst og ekspansion,” lød det fra Jørgen Mads Clausen.

Byggeriet ventes at stå færdigt i midten af 2027.

 

Relaterede artikler:

Tilfører 36 millioner kroner til Sønderborg Lufthavn

Sønderborg Lufthavn vil øge til 150.000 passagerer

Investerer 212 millioner kroner i dansk lufthavn