Icelandair forbereder en større ekspansion i sommerfartplanen 2011. Frekvenserne til Boston og New York fordobles, og nye ruter åbnes til Billund, Gøteborg og Hamburg. Også København får flere frekvenser næste sommer.
I slutningen af 2008 så det sort ud for den islandske økonomi og det islandske luftfartsselskab Icelandair efter det økonomiske kollaps på den nordatlantiske ø.
Men noget tyder på, at Icelandair er ved at være igennem det værste. I hvert fald har selskabet sat fart på ekspansionsplanerne for sommeren 2011. Det afspejler sig tydeligt i den fartplan, som indtil videre er gældende for næste år.
Keflavik- Bergen øges fra 4 til 5 ugentlige afgange
Keflavik – Bruxellesøges fra 2 til 4 ugentlige afgange
FI556 KEF0100 – 0610BRU 75W 47
FI558 KEF1620 – 2135BRU 75W 15
FI557 BRU0750 – 0915KEF 75W 47
FI559 BRU2230 – 2355KEF 75W 15
Keflavik – København øges fra 22 til i alt 24 ugentlige afgange.
Keflavik – Frankfurt øges fra 9 til 10 ugentlige afgange
Keflavik – Helsinki øges fra 5 ugentlige afgange til daglige afgange
Keflavik – Manchester – Glasgow- Keflavikøges fra 3 til 4 ugentlige afgange i højsæsonen
Keflavik – Seattle øges fra 5 til 6 ugentlige afgange
Keflavik – Trondheim øges fra2til 3ugentlige afgange(opererer Keflavik – Bergen – Trondheim – Keflavik)
De omtalte øgninger i frekvenserne er forskellen mellem sommerfartplanen 2010 og 2011.
Heruodver kommer som tidligereoffentliggjort tre nye ruter fra Skandinavien og Nordeurupa til Keflavik. Billund Lufthavn forbindes med 3 ugentlige rotationer, mens Göteborg og Hamburg får hver to ugentlige frekvenser.
Hele opgraderingen af trafikprogrammet skal naturligvis tilgodse den naturlige “point-to-point“ trafik, som Island tiltrækker som udpræget sæsonrejsemål. Men satsningen er i ligeså høj grad tiltænkt den stigende betydning, som Keflavik har fået som transferlufthavni trafikken mellem Nordamerika og Nordeuropa.
Derfor skal de mange øgede frekvenser føde passagerer ind til de trans-atlantiske ruter til New York JFK og Boston, der i sommerfartplanen vil have to daglige afgange i hver retning.
Finnair har i samarbejde med Helsinki Airport skabt “Gateway Helsinki“ produktet, der er blevet den tredjestørste port mellem Europa og Asien. Icelandairvurderes isamarbejdet med den internationale Keflavik-lufthavn at have muligheden for at skabe et “Gateway Iceland“ produkt, der vil kunne skabe en god niche-position i trafikken mellem Europa og Nordamerika.