Stor luftfartskoncern forsinker leasingbetalinger

Flyselskaberne i det store kinesiske konglomerat HNA Group kan ikke betale regningerne for flyleasing til tiden, da moderselskabet angiveligt opsuger likviditeten.

Et af de største kinesiske konglomerater er HNA Group, der blandt andet er beskæftiget med turisme, hoteller, lufthavne og flyselskaber i Kina samt på en række oversøiske markeder.

I koncernen indgår hele 11 flyselskaber i Kina og Hong Kong samt associerede flyselskaber i Afrika, Brasilien og Europa. I øjeblikket har de kinesiske flyselskaber dog svært ved at betale regningerne for flyleasing til tiden. Det rapporter det velanskrevne Airfinance Journal, der har talt med flere kilder hos de leasingselskaber, der udlejer fly til selskaberne i HNA Group.

“Rent teknisk misligholder flyselskaberne afdragene, der kommer langt efter forfaldsdagen. Flyselskaberne genererer mange penge, og alle disse flyselskaber er sunde, ifølge mine kilder. Det er bare moderselskabet, der er noget overeksponeret,” lyder det fra et af de flyleasingselskaber, som Airfinance Journal har talt med.

Der er angiveligt tale om, at HNA suger store kontantbeløb op fra flyselskabernes kassebeholdninger til at finansiere den aggressive opkøbssstrategi på koncernniveau. I alt har kilder hos fem flyleasingselskaber bekræftet, at de er blevet ramt af de forsinkede betalinger fra HNA-flyselskaberne.

Ni flyselskaber i Fastlandskina
I Fastlandskina har HNA Group majoritetsejerskab i Air Chang’ an, Beijing Capital Airlines, Fuzhou Airlines, Lucky Air, Hainan Airlines, Tianjin Airlines, Guangxi Beibu Gulf Airlines, West Air og Urumqi Air. Herudover er der også ejerinteresser i Hong Kong Airlines og HK Express.

Alle flyleasingaftaler styres fra hovedkontoret i Haikou på øen Hainan, der er en selvstændig provins.

Et kinesisk flyleasingselskab, der er eksponeret mod Lucky Air fortæller, at det ikke alene er Lucky Air, der er problemer med, men de fleste af HNA-flyselskaberne med undtagelse af de to Hong Kong-selskaber.

“Det føles som om hele situationen omkring HNA er ved at komme til et virkelig kritisk punkt,” siger en kilde til Airfinance Journal og tilføjer, at problemet tilsyneladende ikke kommer fra flyselskaberne, som stadig tjener penge, men fra deres moderselskab.

Afviser problemer hos flyselskaberne
Hos HNA Group afviser man, at der skulle være finansielle problemer hos koncernens flyselskaber.

“Hainan Airlines Holdings Co., Ltd og dets datterselskaber har en sikker og stabil drift og gode handelsforbindelser med hver leasinggiver. Betalingsforpligtelserne holdes i rimelige betalingsdage efter en klar plan,” skriver HNA Group i en erklæring.

Følgende flyleasingselskaber har placeret fly hos selskaber i HNA Group: AerCap, Aircastle, Aergo Capital, Air Lease, ALAFCO, Apollo Aviation , Aviation Capital, Avolon, BBAM, BOC Aviation, Bocom Leasing, Bohai Leasing, CCB Leasing, CDB Leasing, CALC, China West Air, DAE Capital, ECC Leasing, Everbright Financial Leasing, GECAS, Goshawk, Hong Kong International Aviation Leasing, ICBC Leasing, Jackson Square Aviation, KKR DVB Aviation Capital, Macquarie AirFinance, Magnetar Capital, Merx Aviation, Minsheng Financial Leasing, Orix Aviation, Skyco Leasing, SKY Leasing, SMBC Aviation Capital og Sojitz Aircraft Leasing.

 

Relaterede artikler:

Kinesisk flyselskab klar til København

Kinesere åbner Helsinki-rute

Kinesere fortsætter storopkøb i Europa

Radisson-hotellerne overtaget af kinesisk luftfartskoncern

Frankfurt-lufthavn solgt til kinesere