Snart genoptages flyvningerne på en rute fra Gardermoen, der har ligget i dvale i en årrække. I løbet af sommertrafikprogrammet vil der være tre ugentlige flyvninger mellem Oslo og Beijing.
I øjeblikket er det kun lufthavnene i København og Stockholm, der har direkte flyvninger til Beijing, da Star Alliance-selskabet Air China beflyver ruter mellem de to skandinaviske hovedstæder og den kinesiske ditto.
Sådan har det været siden oktober 2019, da Hainan Airlines på daværende tidspunkt trykkede på pauseknappen på en rute med nonstop-flyvninger mellem Oslo-Gardermoen (OSL) og Beijing Capital International Airport (PEK).
Nu vil der dog snart igen være muligt at flyve direkte mellem alle tre de hovedstæder i Skandinavien og Beijing.
Efter at have ligget i dvale i de mellemliggende år, genoptager Hainan Airlines nemlig driften på ruten om få måneder, da flyselskabet fra Kina atter vil være at finde på forpladsen i den norske hovedstadslufthavn fra den 22. marts og frem til efteråret.
Vil benytte A330-fly
Planen er, at den kommende rute vil blive betjent i sommertrafikprogrammet. Efter opstarten henimod slutningen af marts vil der være flyvninger tre gange om ugen frem til den 25. oktober. De vil afgå på tirsdage, torsdage og lørdage.
Mellem den 22. og 29. marts vil der være afgang fra Beijing klokken 02.40 lokal tid, og returflyvningen fra Oslo vil lette klokken 12.30, mens afgangstiderne herefter og frem til rutens ophør i oktober vil blive ændret til henholdsvis klokken 01.50 og klokken 13.30.
Hainan Airlines råder over en flåde, der består af 219 fly fra såvel Airbus som Boeing, og tilsammen har de en gennemsnitsalder på 9,5 år.
Selskabet flyver blandt andet med 20 af Airbus’ A330-300’ere, og det er denne flytype, der skal indsættes på Oslo-ruten. Flyene vil have en kapacitet på 292 sæder, hvoraf de 32 er på Business Class. Denne flytype blev også benyttet sidste gang, at ruten blev befløjet.
Ventes at gavne både turister og erhvervsliv
At der nu igen vil være direkte flyvninger mellem hovedstæderne i Norge og Kina betegnes som en succes, da det både har betydning for private flyrejsende og forretningsdrivende, fordi det vigtigste marked for det skandinaviske land er netop det folkerige land.
”Denne rute er en længe ventet forbindelse til Kina, der både vil styrke norsk turisme, erhvervslivet samt vores fisk- og skaldyrseksport,” lyder det fra siger Ulv Elbirk, der er direktør for ruteudvikling hos den norske lufthavnsoperatør Avinor.
”Den stigende kinesiske turisme til Norge vidner om en positiv tendens, og denne direkte flyrute vil gøre det endnu nemmere for kinesiske turister at kunne opleve det bedste, som Norge har at byde på.”
Relaterede artikler:
Ny skandinavisk Kina-rute sat på pause