Det norske flyselskab Widerøe fik i 2017 et resultat, der ligger 42 procent under resultatet året før.
Det norske flyselskab Widerøe havde en lille fremgang i passagertallet i 2017, hvor selskabet fløj med næsten 2,9 millioner passagerer. Det er er 1,5 procent flere end året før, og samtidig øgede selskabet sin kabinefaktor med 4,6 procent i forhold til 2016.
Trods fremgangen kniber det gevaldigt med indtjeningen i selskabet, som især driver norske indenrigsruter, men også betjener udenrigsruter til blandt andet København og Billund. Det fremgår af selskabets årsregnskab, som blev offentliggjort fredag, og som CHECK-IN.dk har gennemgået.
Widerøes årsresultat før skat faldt i 2017 med 140 millioner norske kroner i forhold til året før – fra 335 millioner norske kroner i 2016 til 195 millioner i 2017. Det svarer til et fald på 42 procent. Samtidig faldt selskabets omsætning med 2,4 procent til 4,45 milliarder norske kroner.
Flyskat gør regionale ruter urentable
Flyselskabets ledelse peger i sin beretning på den norske flyskat, som en væsentlig årsag til faldet i selskabets indtjening: ”Markedet fortsat har været udfordrende i 2017 med helårseffekten af den nye flypassagerafgift, som blev indført i juni 2016, samt at efterspørgslen fra olierelateret trafik har været lav i første halvdel af året.”
Mere direkte er Widerøes koncernchef Stein Nilsen i en kommentar til regnskabet i det norske erhvervsmedie Dagens Næringsliv: ”Den nye flypassagerafgift er en vigtig forklaring. Vi har ikke formået at videresende regningen til passagererne, og flere af de regionale ruter er blevet urentable,” siger Stein Nilsen til DN.
Nye Embraer-fly giver optimisme
Ledelsen ser dog positivt på udsigterne for i år, hvor der er tegn på fremgang på markedet for forretningsrejsende og olierelateret trafik, ligesom ledelsen i beretningen peger på effekten af, at selskabet i år får leveret sine første tre nye Embraer E190-E2 jetfly.
Det første af de 114-sæder store jetfly blev leveret til Widerøe fra Embraer-fabrikken i Brasilien i begyndelsen af april. Det debuterer på ruten fra Bergen til Tromsø den 24. april. Det andet fly til Widerøe leveres i maj, mens det tredje forventes at ankomme i juni.
To af de nye Embraer-fly får base i Bergen-Flesland, mens det tredje får base i Sandefjord-Torp Lufthavn. Det er planen at flyene skal flyve på både indenrigs- og udenrigsruter.
Relaterede artikler:
Kritik af sædeafstand i nyt Widerøe-fly