FunFlight slår fredag cockpitdørene op i Roskilde Lufthavn, hvor virksomheder og privatpersoner fremover kan boltre sig i flyvningens kunst i to yderst realistiske flysimulatorer.
Hvilken flysimulator frister mest: En Boeing 737 eller en Airbus A320? Valget er frit.
Efter længere tids travlhed kan FunFlight endelig byde offentligheden indenfor i det spritnye simulatorcenter på Lufthavnsvej 44 i Roskilde Lufthavn, hvor alt fra pilotelever til virksomheder og private flyinteresserede fremover vil kunne prøve kræfter med flyvning.
Det er Center Air Pilot Academy, der har investeret et millionbeløb i to simulatorer, hvor der samtidig er indkøbt brugte flysæder og andre genstande fra et pensioneret Boeing-fly.
Simulatorerne er en del af et nyt simulatorcenter, hvor besøgende ved indgangen til en lille rundbuehangar vil blive mødt af en asfalteret miniature-startbane, ”RUNWAY 03 LEFT”.
De to nyindkøbte simulatorer, en Airbus A320 og Boeing 737, er begge en del af simulatorcenteret. I Boeing-simulatoren bliver man mødt af kabinevogne og tre rækker af passagersæder med plads til tre personer på hver side af midtergangen.
Selv om de 18 passagerer sidder i en lukket bygning langt fra en stor startbane, har man alligevel mulighed for at kigge ud af vinduerne og opleve realistiske billeder af en flyvetur. Det er nemlig en rigtig kabinesimulator, hvor tv-skærme udgør ’udsigten’ på den anden side af kabinevæggen.
Drengedrømmen skal leve
Det nye simulatorcenter skal primært ses som en investering i de bedste træningsfaciliteter til de små 100 elever på Center Air Pilot Academy. Men de to nye simulatorer er samtidig – som navnet FunFlight antyder – tiltænkt en bredere skare af befolkningen.
”Jeg havde ikke forudset, at vi ville få en simulator til brug for underholdning. Men cockpitdøren har været lukket siden 2001, og vi er på en eller anden måde ved at slå drengedrømmen ihjel,” siger Jens Kristian Frost, pensioneret SAS-kaptajn og direktør hos Center Air Pilot Academy, da CHECK-IN.dk er på besøg få dage for åbningsfesten.
”Hvis ikke de unge mennesker kan se, hvad det er for en arbejdsplads, så tror jeg, vi kommer til at miste mange potentielle pilotaspiranter. Vi står over for et enormt pilotbehov.”
Det handler i bund og grund om, at den hastigt stigende flytrafik nødvendiggør større sikkerhed i luften. De nye simulatorer er noget nær det ypperste inden for simulering af flyvning, og Center Air Pilot Academy kan på den måde tilbyde træningsfaciliteter af høj kvalitet.
Airbus-simulator er et hit
Hidtil har flyveskolen blandt andet haft en Boeing 737 XJ-simulator. Med de to nye simulatorer er kvaliteten dog væsentligt øget, og man har tilmed fået knyttet Airbus til.
”Førhen var jeg Boeing-instruktør i SAS. Men Airbus’en flyver simpelthen så godt, og jeg blev helt forelsket i den. Det er også et godt værktøj at få ind i huset,” fortæller Jens Kristian Frost.
Flyveskolens elever kan i de to simulatorer træne på det nye APS MCC, som står for Airline Pilot Standard og Multi Crew Co-operation. APS indebærer højere standard end det hidtidig standard-MCC, og eleverne vil herigennem blive skolet efter de nyeste krav i forhold til at være kvalificeret til arbejde i fremtidens flyselskaber. Center Air Pilot Academy har som en af de første skoler fået godkendt dette kursus.
FunFlight vil således fremover være tilgængeligt for virksomheder og privatpersoner i især aftentimerne og i weekender, og booking kan ske via simulatorcenterets hjemmeside, funflight.dk.
Man kan købe enten et intro-certifikat eller et oplevelses-certifikat til både Boeing 737 og Airbus A320. Prisen på førstnævnte er 800 kroner, og det inkluderer 10 minutters teori og 15 minutters flyvning. Sidstnævnte koster 1.600 kroner, og her får man 20 minutters briefing/de-briefing og 30 minutters flyvning. I begge tilfælde får man desuden et diplom.
Relaterede artikler:
Flysimulator og autocamper på Folkemødet