Strid om agentforbehold fortsætter i Landsretten

Striden om rejsebureauers agentforbehold er ifølge forbrugerombudsmanden så principiel, at han betaler for at få sagen i Landsretten. Danmarks Rejsebureauforening undrer sig.

To gange i år har et rejsebureau fået medhold i retssager om det såkaldte ”agentforbehold”. Alligevel vælger Forbrugerombudsmanden nu at bruge ressourcer på at føre en af de to sager videre i Landsretten. Det undrer Danmarks Rejsebureau Forening.

”Vi anerkender selvfølgelig hans ret til at gå ind i sager på vegne af danske forbrugere, men havde i så fald gerne set at han var gået ind i sagen fra start af og ikke først når sagen tabes i Byretten. Især set i lyset af at to sager nu er blevet afgjort så klart og entydigt til fordel for rejsebureauerne efter en gennemgang af alle relevante juridiske argumenter, forstår jeg ikke, at Forbrugerombudsmanden vil bruge yderligere ressourcer på denne diskussion,” siger Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Rejsebureauer kan påberåbe sig det såkaldte agentforbehold ved salg af flybilletter, der ikke indgår i en pakkerejse. Med et agentforbehold er bureauet blot formidler og kan dermed ikke drages til ansvar for et flyselskabs bagageregler, om flyvningen bliver gennemført, eller om flyselskabet går konkurs.

Ikke stå til trone
Det er en sag fra Retten i Roskilde, som Forbrugerombudsmanden har valgt at gå ind i og betale omkostningerne for at få sagen behandlet i landsretten. Noget som sagsøger ikke selv havde råd til.

”Jeg har besluttet at blive mandater og tage omkostningerne ved at føre sagen i Landsretten. Det har jeg gjort ud fra en samfundsmæssig interesse. Byretsdommen kan ikke stå til trone, da den ikke er rigtig,” siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til CHECK-IN.dk.

Han undrer sig i øvrigt over Danmarks Rejsebureau Forenings kritik af, at han går ind i sagen.

”Det er lidt noget pjat. For reglerne er sådan, at jeg kan bede Landsretten tage stilling til en sag. Og det har jeg gjort i dette tilfælde, fordi sagen er så principiel,” understreger Henrik Øe.

Optrådte som formidler
Sagen handler om en forbruger, der i april måned 2012 købte en flybillet med Cimber Sterling fra København til Nice gennem internet-rejsebureauet GoLeif.dk. I begyndelsen af maj samme år indgav Cimber Sterling konkursbegæring, og flyselskabet kunne således ikke opfylde sin transportforpligtelse. Forbrugeren mente at måtte have krav på en erstatningsrejse fra GoLeif, hvor rejsen var købt igennem. Rejsebureauet henviste til princippet om agentforbehold og hævdede, at man udelukkende optrådte som formidler for flyselskab, når der var tale om en flybillet i rent salg. Forbrugeren mente derimod, at rejsebureauet trods agentforholdet måtte betragtes som den direkte kontraktpart.

Rejsebureauet blev den 3. januar i år ved Retten i Roskilde frifundet for kravet. Men Forbrugerombudsmanden bad efter domsfældelsen statens advokat, Kammeradvokaten, om at ansøge Procesbevillingsnævnet om at få lov til at anke sagen til landsretten, da afgørelsen kan få betydning for 790 lignende sager. Og det har Forbrugerombudsmanden nu fået grønt lys til at gøre.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe. Foto: Hans Søndergaard.