Airbus A321-fly fra Monarch Airlines i Birmingham. (Foto: Eric Salard / Wikimedia Commons)

Strid om rettigheder til Monarch-slots

Det britiske flyselskab Monarch Airlines gik konkurs i oktober, og siden har der været strid om de efterladte slottider i London-lufthavnene.

Slottider er vigtige og værdifulde aktiver for flyselskaberne.

Også hos det nu konkursramte Monarch Airlines, hvor bobestyrerne fastholder retten til at råde over sine slottider (start- og landingstider, red.) i især London Gatwick-lufthavnen.

Britiske medier spekulerer i, at slottiderne i London Gatwick alene har en værdi i omegnen af 60 mio. pund – svarende til en halv milliard kroner. Men det er slet ikke sikkert, Monarch Airlines har råderet over slottiderne. Det har indtil nu været uklart, hvem der har beføjelse til at omfordele eller allokere dem.

Monarch Airlines kom under administration den 2. oktober hos KPMG, der er kurator i boet og således har den mulige råderet over slottiderne. Hvis KPMG stadig råder over tiderne, vil provenuet fra et eventuelt salg af disse formentlig blive brugt til at betale Monarchs kreditorer – herunder ejeren Greybull Capital.

Konflikten drejer sig altså om, hvorvidt et flyselskab stadig må administrere over sine slottider, hvis det mister sin operatørlicens som i Monarch Airlines’ tilfælde. Nogle mener, at slottiderne i så fald ryger tilbage i en pulje hos Airport Coordination Limited, der er Storbritanniens uafhængige slot-administrator.

Sagen er angiveligt sat til at komme for højesteretten i London den 6. og 7. november, har en talskvinde fra KPMG udtalt.

Flyselskaber interesseret i slottider
Tvisten om de ledige slottider har fået flere flyselskaber til at vise interesse. Et af dem er British Airways, hvis ejer, IAG, har set sig lun på Monarchs slottider i London Gatwick. Virksomheden skal være interesseret i at fremme sit nye spanske lavprisflyselskab, Level, men man er usikker på, hvornår eller hvordan slottiderne bliver tilgængelige.

”Interessen for Gatwick er ikke kun fra British Airways. Vi ville kun blive prioriteret med en ny aktør, og der er dele af virksomheden, der vil være ny aktør. Disse omfatter Level og Iberia Express,” siger Willie Walsh, der er administrerende direktør hos IAG, til The Telegraph.

Flyselskabet Level begyndte at operere i marts og byder ind med et lavpriskoncept fra Barcelona til langdistancedestinationerne San Francisco, Los Angeles, Buenos Aires og Punta Cana i Den Dominikanske Republik.

Et andet lavprisflyselskab, Norwegian, er også interesseret i at få fat på de ledige slottider i især London Gatwick og Luton-lufthavnen.

”Vi kan meget vel bruge slottiderne, men det er rent faktisk ikke så nemt at overføre dem,” siger Bjørn Kjos, der er koncernchef hos Norwegian, til nyhedsbureauet Reuters. Men han vil ikke partout sige, at flyselskabet vil købe slottiderne, såfremt det bliver muligt.

”Det afhænger af prisen. Det afhænger altid af prisen. Men det er normalt ikke så nemt at sælge slots,” bemærker han.

 

Relaterede artikler:

Norwegian rygtes i dialog med Monarch

110.000 strandet efter britisk flykonkurs

Monarch får kniven for struben

Monarch Airlines tilføres 1,4 mia. kroner

Monarch ramt af konkursrygter