Med virkning fra den 14. september fjerner SUN-AIR morgenafgangene fra Billund til London City på alle hverdage undtaget mandage.
Den 19. januar åbnede SUN-AIR of Scandinavia selskabets første direkte rute fra Jylland til London. Satsningen fra SUN-AIR til den centrale London CityAirportskulle ses i lyset af Sterling-konkursen i efteråret 2008, der på dette tidspunkt havde efterladt et tomrum på trafikken mellem Billund og London.
Men knapt havde SUN-AIR annonceret sin rute, før Cimber Sterling meddelte opstart mellem Billund og Gatwick. Sidenhen dublerede Ryanair ruten mellem Billund og London-Stansted, ligesom det norske lavprisflyselskab Norwegian etablerede endirekte rute mellem Aalborg og London-Gatwick.
Første fly til London City Airport den 19. januar
Og ikke nok med det. Fra den 23. september og én måned frem har Ryanair indsat en tredie daglig frekvens mellem Billund og London-Stansted. Det betyder, at der i det meste af oktober måned udbydes ugentligt mere end 8.000 flysæder mellem Jylland og London fordelt på 60 afgange og fire luftfartsselskaber.
Den hårde konkurrence i kombination med nedgangen i forretningsrejsemarkedet får således SUN-AIR til at indstille morgenafgangen fra Billund til London City Airport på alle hverdage med undtagelse af mandage. Ændringen i fartplanen sker med virkning fra den 14. september.
Det betyder, at der fremover kun mandag morgenflyves kl. 08.45 fra Billund Lufthavn til lufthavnen midt i den britiske hovedstad. Aftenafgangen flyves kl. 18.20 på alle ugens dage undtaget lørdage. Med denne reduktion i fartplanen har SUN-AIR of Scandinavia skåret lidt mere end 36 % afselskabets udbudte kapacitet mellem Billund og London.