London City Airport.

Sun-Air ser på ekspansion

Sun-Air ser på muligheden for at ekspandere i London City-lufthavnen med en ny rute til Hamburg.

Det danske flyselskab Sun-Air har igennem flere år fløjet mellem Billund og London City lufthavnen. Og nu kan Sun-Air være på vej til at udvide sin tilstedeværelse i London City. Selskabet ser således på muligheden for at åbne en ny rute mellem London City og Hamburg.

”Vi kigger på muligheden, men har ikke taget nogen beslutning endnu,” understreger kommerciel direktør i Sun-Air, Kristian Tvergaard, over for CHECK-IN.dk.

Sun-Air er franchisepartner med British Airways og selskabets fly er da også malet i British Airways’ farver ligesom alle ruteflyvninger afvikles med BA-rutenumre. En eventuel rute til Hamburg ville derfor indgå i det ruteprogram som British Airways og datterselskabet Cityflyer i forvejen har fra London City-lufthavnen.

Lufthavnen er beliggende i Docklands i det østlige London nær byens finansdistrikt. På grund af en kort landingsbane og kravet om stejle ind- og udflyvninger for at genere naboerne mindst muligt, er der begrænsninger på hvilke flytyper, der kan benytte lufthavnen.

Skele til naboen
Kapaciteten i Londons største lufthavn, Heathrow, er udnyttet til bristepunktet. Og udsigten til en tredje landingsbane i Heathrow er meget lang. Det forsøger London City nu at benytte sig af. Således pønser lufthavnen på at udvide terminalen, så London City vil kunne håndtere seks millioner passagerer om året. Det er dobbelt så mange som i dag. Desuden ønsker lufthavnen at øge antallet af landinger fra 70.000 til 120.000 om året.

Både SAS og British Airways har forsøgt at drive en rute mellem København og London City. Begge parter har dog opgivet efter et stykke tid og i dag må Københavns Lufthavn nøjes at skele til naboen, Stockholm Arlanda, der har op mod tre daglige afgange til og fra London City lufthavnen.