Sun-Air udfordrer kinesisk selskab

Billund-baserede Sun-Air of Scandinavia er på vej til at blive verdens største operatør af Dornier 328-jetfly. Dermed vil selskabet overhale det mægtige kinesiske Hainan Airlines.

Et af de mest støjsvage og rummelige mindre regionale jetfly er Dornier 328JET, som Billund-baserede Sun-Air of Scandinavia har valgt som flytype i en enhedsflåde.

Sun-Air, der også opererer som franchise-partner for British Airways, har i dag syv eksemplarer af det lille 32-personers jetfly. Men flere er på vej. Således forventes flåden øget med i alt fire fly i løbet af de kommende måneder. Tre af flyene er overtaget fra tyske Cirrus Airlines, der gik konkurs først på året, mens det sidste fly er overtaget fra det tidligere Skyway Airlines i USA.

Med snart 11 Dornier 328JET-fly i flåden bliver Sun-Air verdens største operatør af denne flytype, der er produceret i samlet 110 eksemplarer. Der er dog stadig et sted mellem 40 og 50 fly i drift over hele verden.

I Kina står hos Hainan Airlines Company 10 af disse fly, omend ikke alle er i drift i dag. Tidligere var det mægtige kinesiske luftfartsselskab den største operatør i verden af Dornier-jetten, da man på et tidspunkt havde 29 fly af denne type.

Høj kvalitet og god komfort
Dornier 328JET-flyet passer først og fremmest godt til nicheoperatører på grund af flyets størrelse. Men der er også andre årsager til, at Sun-Air har valgt det populære fly, der oprindeligt blev produceret af Dornier Luftfahrt og sidenhen overtaget af amerikanske Fairchild Aircraft.

“Dornier´s jetfly er høj tysk kvalitet med teknologi fra EADS-koncernen indbygget. Flyet har en fantastisk komfortabel og støjsvag kabine med en særlig god rummelighedpå grund af’rørets’ størrelse,“ forklarer Sun-Air´s ejer og direktør Niels Sundberg.

Han fortæller endvidere, at Dornier-jetten er et fly med kraftoverskud, hvilket gør at det hurtigt kan stige til marchhøjden på 35.000 fod medfuldt last. Det giver en god brændstoføkonomi. Med maksimalt 750 kg. bagage og 32 passagerer ombord er rækkevidden op til 1.200 miles, eller godt 2.200 kilometer.

Skal passes og plejes
Sun-Air har gennem tiden købt omfattende reservedelslagre i USA, således at selskabet til enhver tid har de komponenter der skal anvendes, hvis og når en teknisk fejl opstår. Derfor har selskabet også udviklet en særlig ekspertise indenfor flytypen og kan selv foretage de store vedligeholdelseseftersyn.

“Det er meget vigtigt, at flyene holdes i super form og passes og plejes, som var det ens egen private bil. Det er dyrt, men det betaler sig på sigt,“ mener Niels Sundberg.

Sun-Air benytter Dornier 328JET-flyene på selskabets regionale ruter fra Billund, Aarhus og Aalborg. Herudover indgår flyene også i ad-hoc charterproduktion.