Fly fra Norwegian og Widerøe. (Foto: Aeroprints.com | CC 3.0)

Svag vækst hos Norwegian-koncernen i maj

Norwegian-koncernen øgede i maj passagertallet med 2,0 procent på baggrund af en relativt begrænset kapacitetsvækst. Bookingtrenden er fortsat stærk, rapporterer selskabet.

Norwegian-koncernen, der består af flyselskaberne Norwegian og Widerøe, kom ud af maj med i alt 2.527.517 passagerer, hvilket var en stigning på 2,0 procent i forhold til samme måned året før. 

Der var i gennemsnit 86 rødnæsede fly fra Norwegian i drift, og de transporterede samlet 2.178.172 passagerer, og det var 1,6 flere end i maj 2024. Widerøes karakteristiske grønne fly havde samlet 349.345 passagerer ombord, og det var 4,7 procent flere end året før.

Selskabernes kapacitet blev øget med henholdsvis tre procent hos Norwegian og otte procent hos Widerøe. Markedet tog godt imod kapacitetsvæksten hos Norwegian,  hvor belægningen blev øget med 1,5 procentpoint til 83,6 procent. Derimod faldt belægningen hos Widerøe med 0,8 procentpoint til 68,6 procent.

Vi er tilfredse med vores solide passagertal, og at vi øger vores belægningsgrad i forhold til sidste år. Derudover glæder jeg mig over endnu en måned med rigtig god drift og punktlighed. Widerøe har også leveret rigtig godt i maj,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Høj punktlighed hos begge selskaber
Norwegian er ikke alene i konkurrence med SAS om passagererne i det skandinaviske marked, men de to selskaber kæmper også om at have den bedste punktlighed og regularitet.

I maj havde Norwegian en punktlighed på 88,4 procent målt i forhold til andelen af afgange, hvor flyet afgik fra gaten inden for 15 minutter af tidtabellen. Punktligheden løftede sig dermed med 2,3 procent i forhold til maj sidste år.

Samtidig blev 99,5 procent af de planlagte afgange gennemført, hvormed aflysninger blev begrænset til 0,5 procent af den forventede produktion.

Hvad angår Widerøe landede punktligheden på 92,9 procent, og selvom det var et meget højt tal, var det alligevel en tilbagegang på 0,8 procentpoint i forhold til sidste år, hvor punktligheden var helt oppe på 93,7 procent. Regulariteten blev dog forbedret med 0,7 procentpoint til 97,8 procent.

Stærk bookingtrend
Begge norske flyselskaber ser frem mod en sommer med stor efterspørgsel på trods af, at det er forskellige segmenter, der betjenes. Norwegian flyver primært skandinaviske rejsende ud i Europa, men selskabet har også betydelig aktivitet på indenrigsruterne.

”Norwegian er klar til en travl sommer med mere end 120 destinationer over hele Europa. Bookingtrenden er fortsat stærk, og vi har solgt cirka 300.000 flere sæder end på samme tid sidste år. De, der endnu ikke har bestilt deres sommerferie, anbefales at gøre det snart, for der er stor efterspørgsel på de mest populære feriedestinationer,” siger Geir Karlsen.

Widerøe er som regionalt flyselskab fokuseret på det indenlandske rejsemarked, og her forventer man at øge indenrigskapaciteten i Norge med 10 procent i den kommende sommersæson, og det svarer til 190.000 flere flysæder. Derudover vil man øge flyforbindelserne mellem det nordlige Norge og Syd/Vest-Norge.

“Vi ser, at øget kapacitet giver flere rejsemuligheder, og at stadig flere vælger at flyve med os. Dette er meget glædeligt og en vigtig bekræftelse på, at vores initiativer rammer godt,” siger Espen Steiro, kommerciel direktør i Widerøe.

 

Relaterede artikler:

Solide trafiktal fra Norwegian-koncernen

Svag passagervækst hos Norwegian

Tocifret passagervækst i Norwegian-koncernen