SAS-fly får tanket biobrændstof i Oslo Lufthavn (Foto: Oslo Lufthavn)

Svensk flyskat skal alligevel ikke afskaffes

Der tegner sig et politisk flertal for at fastholde den flyskat, som den svenske Rigsdag i december besluttede at afskaffe. Brændstofafgift skal på sigt erstatte flyskatten.

Sverige skal have en ny regering med Socialdemokraternes Stefan Löfven som statsminister. Det blev klart fredag morgen efter en afstemning i Rigsdagen.

På mandag vil Stefan Löfven præsentere en ny mindretalsregering, der består af Socialdemokraterne og Miljøpartiet med de borgerlige partier Centerpartiet og De Liberale som støttepartier.

Det betyder, at den meget omdiskuterede svenske flyskat vil blive fastholdt, hvilket er et krav fra Miljøpartiet, der faktisk gik til valg på at øge afgiften. Det fremgår af udmeldinger fra Miljøpartiet samt det udkast til en aftale mellem de fire partier, der blev kendt for nogle dage siden.

“I forslaget har Miljøpartiet fået mange vigtige reformer for klimaet og miljøet igennem. Flyskatten reddes, der etableres højhastighedstog, og jernbanerne i det nordlige Sverige udbygges,” hedder det således i en redegørelse på partiets hjemmeside.

Klimadeklaration og brændstofafgift på vej
Redegørelsen om miljøtiltag i forhold til luftfarten er mere tydelig i stykke 32 i aftalen mellem de to regeringspartier og de to støttepartier.

“Med virkning fra den 1. januar 2021 skal der indføres en obligatorisk klimadeklaration ved køb af flyrejser. Sverige skal tage førertrøjen i forhold til at genforhandle de internationale aftaler og konventioner, der sætter en stopper for beskatningen af fossilt brændstof. Krav til inkorporering  af vedvarende brændsel (biobrændstof, red.) skal indføres. Et forslag til miljøstyrede start- og landingsafgifter skal udarbejdes. Et høje engagement i bæredygtigt vedvarende brændsel skal give økonomiske incitamenter. Når der foreligger et system for en flybrændstofafgift skal det erstatte den aktuelle billetskat på flyvninger,” hedder det i aftalegrundlaget.

Kunder har fået penge tilbage
Dermed er der lagt op til, at beslutningen fra den 12. december 2018 om afskaffelse af flyskatten med virkning fra den 1. juli 2019 rulles tilbage. Herudover skal den på sigt afløses af en afgift på flybrændstof.

Det giver udfordringer for blandt andet SAS og andre flyselskaber, der allerede er påbegyndt at refundere opkrævede flyskatter for billetter, der er udstedt før den 31. december 2018 og med afrejse efter den 1. juli 2019.

Flyskatten i Sverige har tre afgiftsniveauer afhængig af destination. Den laveste sats er 60 svenske kroner ved flyrejser fra svenske lufthavne til destinationer i Sverige, det øvrige Skandinavien eller Europa. Afgiften er i stedet 250 svenske kroner, hvis destinationen er i en anden verdensdel, der ligger op til 6.000 kilometer fra Stockholm-Arlanda. Den højeste afgift lyder på 400 svenske kroner per passagerer, og den skal beregnes på alle flyrejser til en anden verdensdel, hvor afstanden er mere end 6.000 kilometer fra Arlanda.

Siden indførelsen af flyskatten i Sverige den 1. april 2018 har SAS i løbet af de første ni måneder betalt 260 millioner svenske kroner i afgifter til den svenske stat.

Vil reducere med 25 procent i 2030
SAS forventer i 2030 at kunne reducere den totale CO2-udledning med 25 procent ved at investere i nye og brændstofeffektive fly, og selskabet planlægger herudover at flyve med vedvarende brændsel på dele af trafikken, der svarer til det samlede antal indenrigsflyvninger i Danmark, Norge og Sverige.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra SAS i forhold til planerne om at bevare den svenske flyskat.

 

Relaterede artikler:

Snart slut med svensk flyskat

Hver anden svensker imod øget flyskat

Sådan fungerer den kommende flyskat i Sverige