Henrik Specht, direktør i Rejsearrangører i Danmark. (Arkivfoto: Lars Møller | MCH Messecenter Herning)

Et grønt paradoks

DEBAT: Danmark indfører passagerafgift, mens Sverige skrotter deres. Hvem styrer mod fremtiden? spørger Henrik Specht, direktør for Rejsearrangører i Danmark.

Af Henrik Specht, direktør, Rejsearrangører i Danmark

Det har længe ligget i kortene, at Sverige ville gøre noget ved deres flyskat, som svarer til den forestående danske passagerafgift. De svenske politikere har indset, at det ikke er vejen frem at pålægge flyselskaberne en flyskat i den grønne omstillings navn.

Tidligere har det lydt, at man ville halvere den svenske afgift, men i denne uge blev det meddelt, at flyskatten afskaffes helt med virkning fra 1. juli 2025.

Samtidig står vi på den anden side af sundet og forbereder os på den passagerafgift, der indføres med virkning fra 1. januar 2025. En afgift, der i regeringsgrundlaget blev præsenteret som et initiativ, der skulle fremskynde udviklingen af grøn transport, men som siden er resulteret i en passagerafgift, hvor 2/3 af provenuet skal anvendes til forhøjelse af ældrechecken.

Det er ganske interessant at se den svenske regerings argumenter for at afskaffe den flyskat, som blev indført i 2018: Her lægger man vægt på, at såfremt Sveriges vækst skal fortsætte, skal flytrafikken fortsat udbygges, blandt andet for at øge tilgængeligheden i hele landet. Regeringen påpeger endvidere nødvendigheden af at sikre svenske virksomheders og svensk luftfarts konkurrenceevne.

Herudover slår man på tromme for, at initiativer for at fremme den grønne omstilling skal ske på europæisk niveau frem for nationalt. Her tænker man blandt andet på de grønne initiativer – eksempelvis Fit for 55 og ReFuel EU – som allerede fra 2025 vil stille krav til flyselskabernes anvendelse af såkaldte grønne flybrændstoffer.

Endelig erkender den svenske regering, at flyskatten ikke har en direkte kobling til flyenes udslip men afhænger af antal passager på den enkelte flyvning. Men andre ord, det er en skat på rejser, ikke på CO2- udledning. Og dermed et beskedent bidrag til den grønne omstilling.

Herhjemme har Rejsearrangører i Danmark, RID, og en lang række af branchens aktører i de forgangne år advokeret for, at såfremt man ville indføre en afgift på flytrafik, burde provenuet blive anvendt til udvikling, produktion og tilgængelighed til grønt flybrændstof. Så ville passagerafgiften blive en reel katalysator for den grønne omstilling, vi alle gerne ser.

Nu blev det noget andet. Men lad os håbe, at de danske politikere lytter til, hvad vores broderfolk gør, og hvorfor de gør det, og genbesøger den danske passagerafgift og ser, om der ikke findes en mere hensigtsmæssig måde at fremme den grønne omstilling af luftfarten på, end den danske model.