Visualisering af det kommende Heart ES-19 el-fly.

Svensk start-up vil lancere 19-personers el-fly

Svenske Heart Aerospace forventer at sætte elektrisk fly i drift i 2025. SAS og andre selskaber viser interesse for projektet, der netop har gennemgået prestigefyldt amerikansk acceleratorprogram.

Mens ”flyskammen” breder sig i Sverige og medfører nedgang i den svenske flytrafik, er en svensk start-up virksomhed gået i gang med at udvikle et el-drevet fly, som med plads til 19 passagerer og en rækkevidde på 400 kilometer eksempelvis kan bruges på svenske indenrigsruter.

Virksomheden Heart Aerospace blev etableret af Anders Forslund sidste år, og det Gøteborg-baserede firma forventer allerede i 2022 at sende et konceptfly på vingerne, mens flyet med navnet ES-19 skal sættes i kommerciel drift fra 2025.

Heart Aerospace voksede ud af det statsstøttede svenske Elise-program (Elise står for Elektrisk lufttransport i Sverige), der har som mål at skabe en elektrisk luftfartsindustri og infrastruktur i Sverige med store svenske virksomheder og forskningsinstitutioner som deltagere.

Med i acceleratorprogram i Silicon Valley
I foråret har det svenske el-fly-projekt gennemgået det prestigefyldte Y Combinator acceleratorprogram i Silicon Valley i USA – et program, som også det supersoniske flyprojekt Boom Supersonic har gennemgået. Der var 12.000 ansøgere til programmet, hvor under to procent af ansøgerne bliver optaget. Blandt de tidligere deltagere er virksomheder som Airbnb, Dropbox og Reddit.

Heart Aerospace har med et kapitalindskud i foråret på 20 millioner svenske kroner fra 19 svenske investorer – heriblandt venturekapitalfonden EQT Ventures – sikret finansiering af den første del af projektet.

“Det er vores vision at opbygge det hurtigste, billigste og mest miljøvenlige transportmiddel til regional transport og eksportere det til alle verdenshjørner,” siger Anders Forslund, som er uddannet i teknisk fysik og rumteknik fra Chalmers tekniske universitet i Gøteborg, Cranfield University og Luleå tekniske universitet.

”Hvis du bare slipper af med CO2-emissionerne, er fly en ekstremt ressourceeffektiv måde at transportere mennesker på. Vores fly har, hvad der svarer til fire Tesla-batterier, og med disse batterier kan flyet transportere hundreder af mennesker over hele landet hver dag. Ved at elektrificere flyet kan vi fjerne emissionerne fuldstændigt og således skabe en ny type bæredygtig rejse,” siger Anders Forslund.

Interesse fra SAS, BRA og Widerøe
ES-19-flyet tænkes i første omgang indsat på ruter mellem skandinaviske byer, og både SAS, BRA og Widerøe har vist interesse for flyprojektet og udtalt sig positivt om det.

”SAS har en ambitiøs bæredygtighedsdagsorden, der inkluderer brug af elektriske fly på korte ruter i fremtiden. Vi flyver i øjeblikket et antal ruter, der er kortere end 400 km, og som potentielt kan erstattes af elektriske fly i den passende størrelse. Derfor er dette et interessant projekt, som vi naturligvis støtter,” lyder det eksempelvis fra Lars Andersen Resare, chef for miljø og CSR i SAS.

Elise-programmet, som Anders Forslund tog initiativ til, ledes af Chalmers tekniske universitet, mens en række andre svenske universiteter og forskningsinstitutioner deltager. Den rådgivende bestyrelse bag projektet omfatter Saab og GKN Aerospace samt den svenske lufthavnsoperatør Swedavia, den civile luftfartsadministration LFV og brancheforeningen Svenska Flygbranschen.

”Det, der gør Elise unikt i verden, er, at vi ser elektrisk flyvning som et infrastrukturprojekt. Det handler ikke kun om at bygge fly, men om at udvikle en ny type transportinfrastruktur i Sverige,” siger Anders Forslund.

 

Relaterede artikler:

Widerøe: Vores nye fly skal være el-fly

Elektriske fly mellem London og Amsterdam

Elektriske fly mellem Oslo og København i 2040