Elektriske fly fra Zunum Aero (Zunum Aero)

Elektriske fly mellem Oslo og København i 2040

Den norske lufthavnsoperatør Avinor satser på, at alle landets indenrigsflyvninger – og flyvninger til de skandinaviske hovedstæder – vil foregå med elektriske fly i 2040.

Elektricitet og Norge hænger efterhånden uløseligt sammen.

Det skandinaviske land er pionér inden for elektriske biler, og der er generel stor interesse for eltransport.

Den offentlige operatør af de norske lufthavne, det statsligt ejede Avinor, beretter, at man har til hensigt, at alle kortdistanceflyvninger i Norge skal opereres med elektriske fly fra år 2040. Norge ønsker at være det første land i verden, der overgår til elektrisk lufttransport.

”Vi tror, at alle flyvninger, der varer op til halvanden time, kan flyves med fly, der er helt elektriske,” sagde Dag Falk-Petersen, koncernchef i Avinor, i sidste uge til nyhedsbureauet AFP.

De elektriske flyvninger skal således indbefatte indenrigsflyvninger i Norge, ligesom operationer fra Oslo til København og Stockholm også skal foregå med elektriske fly.

Inden for nær fremtid har Avinor til hensigt at teste en kommerciel rute med elektrisk fly, der har plads til 19 passagerer. Det skal angiveligt ske fra 2025.

Elektriske fly løser klimaproblematik
Norge er den største olie- og gasproducent i Vesteuropa, og det kan derfor forekomme en anelse spektakulært, at landet også er førende inden for eltransport. Norge har flere elbiler på vej end noget andet land i verden, og elektriske biler og hybridbiler stod for mere end halvdelen af alle bilregistreringer i landet i 2017.

”Når vi har nået vores mål, vil flyrejser ikke længere være et problem for klimaet – det vil være løsningen,” udtalte Dag Falk-Petersen og påpegede, at elektriske flyvninger også vil halvere lydniveauet og driftsomkostningerne for fly.

Tal viser, ifølge AFP, at den norske indenrigsflytrafik står for 2,4 procent af de norske drivhusgasemissioner, og mere end det dobbelte når udenrigstrafikken er regnet med.

I forsøget på at nå målet i 2040, fastslår Avinor, at man løbende vil være nødt til at teste teknologier som eksempelvis biobrændstoffer og hybridbrændsel-elektriske løsninger.

Flyproducenter arbejder på hybrid
Den europæiske flyproducent Airbus har også øjnene rettet mod fremtiden og muligheden for elektriske fly. I fjor droppede man et projekt om 100 procent elektriske fly for i stedet at satse på at udvikle et hybridfly. Airbus har underskrevet et partnerskab med den britiske motorproducent Rolls Royce og den tyske industrikoncern Siemens. Efter planen skal første flyvning ske i 2020.

Der er også interesse for elektrisk flyvning fra den amerikanske flyproducent Boeing. Herfra har man delvist finansieret projektet Zunum Aero, der har til hensigt at få et hybridfly på markedet inden 2022.

 

Relaterede artikler:

Oslo forsvarede sin andenplads

Flere nærved-hændelser mellem fly og droner i Norge

Nominering til to skandinaviske storlufthavne

SAS vil satse stort på Oslo og Norge

Oslo Lufthavn indfører kø-måling fra CPH

Kategorier

Annoncer

.
.