Foto: Anna Zvereva

Svenske flyruter uden betjening i flere måneder

Der vil ikke være fly på flere svenske indenrigsruter indtil september, efter det regionale flyselskab Nextjet gik konkurs i sidste uge og måtte indstille sine flyvninger.

Nextjet indgav konkursbegæring den 17. maj, og det har ført til omgående ophør af flyvninger hos det regionale svenske flyselskab.

Det gælder blandt andet fem ruter, hvor der er forpligtelse til at udføre offentlig tjeneste. Det gælder ruterne fra Stockholm Arlanda til Gällivare, Arvidsjaur, Hemavan, Vilhelmina og Lycksele.

”Vi begynder nu straks nye indkøb til de berørte ruter,” siger Lena Erixon, generaldirektør i det svenske Trafikverket, i en pressemeddelelse.

Ruterne til Gällivare og Arvidsjaur har Nextjet betjent kommercielt. Det vil sige uden eksklusive rettigheder og uden kompensation fra Trafikverket. For ruten til Arvidsjaur er der tidligere truffet beslutning om at betjene videre, og nu har Trafikverket også besluttet at fortsat operere på forbindelsen til Gällivare.

Begge ruter bliver betjent indtil oktober 2019, som er indtil afslutningen på den igangværende kontraktperiode.

”På baggrund af reglerne vurderer vi, at trafikken kan starte på disse forbindelser i midten af september,” fortæller Lena Erixon.

EU-forordning hjælper
Ruterne til Vilhelmina, Hemavan og Lycksele har Nextjet betjent i samarbejde med Trafikverket. Den svenske transportstyrelse kan således anvende en nødprocedure i EU’s luftfartsforordning og foretage en direkte tildeling af trafik for en syv måneders periode.

”Vi undersøger nu forudsætningerne blandt flyselskaberne for at kunne begynde driften af disse ruter,” siger Lena Erixon.

Sideløbende er der indledt arbejde på at sikre, at de tre forbindelser også vil blive betjent efter ophøret af syvmåneders-perioden og indtil oktober 2019.

Trafikverket har påbegyndt et samarbejde med de relevante regionale offentlige transportmyndigheder for at lindre de negative konsekvenser af den midlertidige lukning af de svenske indenrigsruter.

Kapitalindskud hjalp ikke
Nextjets konkurs er en realitet, selv om flyselskabet i november sidste år fik en kapitalindsprøjtning på 40 millioner svenske kroner og frasolgte fly for i alt 70 millioner svenske kroner. Dårlig økonomi var grund til håndsrækningen, og det regionale flyselskab fik også midlertidigt frataget sin driftstilladelse.

Nextjet blev etableret i 2002, og det havde otte fly i drift frem til konkursen i sidste uge – herunder fem British Aerospace BAe ATP og tre SAAB 340. Flyselskabet havde 300 ansatte og fløj på svenske ruter og til Finland.

 

Relaterede artikler:

Svensk flyselskab er gået konkurs

Stockholm-flyvninger er aflyst

BRA klar til at overtage to Nextjet-ruter

Nye investorer sikrer NextJets fremtid

SAS opsiger codeshare-aftale med Nextjet