Boeing 737-800 fra Norwegian i Stockholm-Arlanda. (Foto: David Peacock | CC)

Sverige: Norwegian ikke økonomisk bæredygtig

Norwegian har fået afvist en ansøgning om lånegarantier hos den svenske stat. Rigsgældskontoret mener ikke, at Norwegian var økonomisk bæredygtig ved udgangen af 2019.

I forbindelse med COVID-19-pandemien har den svenske regering besluttet, at flyselskaber der 1. januar 2020 havde deres hovedaktiviteter i eller var baseret i Sverige, kunne søge om økonomisk støtte i form af statslige lånegarantier.

En af ansøgerne var Norwegians svenske datterselskab, Norwegian Air Sweden AB, men Rigsgældskontoret, der administrerer ordningen, har afvist ansøgningen fra det svenskregistrerede flyselskab. Det skriver Rigsgældskontoret i en pressemeddelelse.

Ansøgningen er behandlet i henhold til bekendtgørelsen 2011:211, og heri er der specifikke krav til den økonomiske tilstand for de selskaber, der søger om støtte fra den svenske stat. Det fremgår blandt andet, at ansøgerne skulle være økonomisk bæredygtige pr. 31. december 2019. Disse betingelser har Norwegian tilsyneladende ikke kunnet opfylde.

Ansøgning afvist
Af pressemeddelelsen fra Rigsgældskontoret fremgår det, at der pr. 31 december 2019 var en meget høj risiko for, at Norwegian ikke kunne opfylde sine økonomiske forpligtelser, og at virksomheden derfor ikke var i stand til at optage mere gæld.

“Derfor er virksomheden ikke blevet betragtet som økonomisk bæredygtig pr. 31. december 2019. Norwegian’s ansøgning er derfor afvist. I henhold til garantiforordningen kan Riksgældskontorets afgørelse ikke appelleres,” hedder det i meddelelsen.

Skuffet Norwegian-chef
Norwegian har tidligere oplyst, at selskabet har søgt om et lån på 300 millioner kroner hos Rigsgældskontoret i Sverige, og det er denne ansøgning, der nu officielt bekræftes som værende afvist.

For flere uger siden var Norwegians koncernchef Jacob Schram ude med riven i forhold til, at Danmark og Sverige, efter hans opfattelse, ikke havde gjort noget for at hjælpe Norwegian, mens der i stedet var sikret en rekapitalisering af SAS.

”Jeg forstår ikke, hvorfor politikerne ikke ønsker en sund konkurrence, der giver dem mulighed for at tilbyde deres borgere den bedst mulige infrastruktur til den bedst mulige pris,” udtalte Jacob Schram til det norske netmedie E24.no.