Airbus A220-300 fra airBaltic i Riga International Airport. (Foto: airBaltic | PR)

SWISS får hjælp fra airBaltic

I det kommende vintertrafikprogram vil airBaltic beskæftige op til seks Airbus A220-fly for SWISS. Det sker selvom det lettiske selskab i denne sommer selv har hentet hjælp fra andre selskaber.

Blandt de tre største Airbus A220-operatører i verden finder man airBaltic og SWISS, og i den kommende vinter vil der blive etableret et tæt samarbejde mellem de to selskaber, idet det schweiziske flyselskab vil wetlease seks fly med besætninger fra kollegaen i Letland.

Det er kapacitetsmæssige udfordringer i forhold til kabinepersonale, der får SWISS til at kigge mod Baltikum for at skabe mere robusthed i sit vintertrafikprogram. 

“Dette samarbejde med airBaltic vil gøre det muligt for os yderligere at stabilisere vores eget trafikprogram og give vores kunder endnu større pålidelighed i forhold til deres rejseplaner. Derudover skal det også være med til yderligere at lette det nuværende pres på vores kabinepersonalekorps,” siger Tamur Goudarzi Pour, kommerciel direktør.

Det bliver 145-sæders Airbus A220-300, der skal i produktion for Lufthansa-datterselskabet, og disse er i forvejen velkendte, da SWISS selv råder over 21 af disse og med samme sædekonfiguration.

“De (airBaltic, red.) har allerede udført flyvninger for andre flyselskaber i Lufthansa-koncernen i denne sommer med imponerende pålidelighed,” lyder skudsmålet fra SWISS-direktøren om den kommende samarbejdspartner.

Seks fly på jorden
Krigen i Ukraine samt eftervirkningerne fra coronapandemien har betydet, at airBaltic har fået kapacitet i overskud, og det er også årsagen til, at selskabet i det igangværende sommertrafikprogram har wetleaset 11 A220’ere til blandt andre SAS og Eurowings. Under SAS-pilotstrejken var fire Airbus A220 fra airBaltic med til at opretholde dele af trafikprogrammet fra Stockholm-Arlanda.

Til gengæld er det kommet bag på airBaltic, at de ustabile globale forsyningskæder har skabt mangel på reservedele til A220-flyene, der bliver produceret i Canada. Derfor har airBaltic i øjeblikket seks fly stående på jorden, da man venter på reservedele til dem. Flere af flyene har været grounded i omkring et halvt år.

Derfor har det også været nødvendigt for airBaltic i løbet af sommeren lejlighedsvist at indleje kapacitet fra andre operatører for at kunne få sit eget trafikprogram til at hænge sammen. I denne sommer har airBaltic fået hjælp fra eksempelvis danske Airseven, rumænske Carpatair, tjekkiske Smartwings og Ukraine International Airlines.

 

Relaterede artikler:

Mangel på reservedele får airBaltic til at wetlease

airBaltic vil være ACMI-operatør i op til fire år

SAS vil indgå langtidskontrakt med airBaltic