SWISS Airbus A340-300 (Foto: SWISS)

Swiss har planer om opsplitning

Swiss overvejer at splitte sine langdistanceaktiviteter og europæiske aktiviteter op i to selskaber. Dermed kan Swiss følge i hælene på blandt andet Iberia, Austrian, Lufthansa og Qantas.

Opsplitning af selskabets aktiviteter for at skabe større gennemsigtighed og for at kunne give medarbejderne differentierede ansættelsesvilkår og dermed reducerer omkostningerne, er en strategi, som breder sig ud over luftfartsbranchen. Og nu er turen tilsyneladende kommet til Swiss, der ifølge en schweizisk avis overvejer at splitte forretningen op i to. Det nuværende selskab skal fremover kun varetage langdistanceflyvningerne, mens et nyt selskab skal stå for at operere flyvningerne inden for Europa.

Swiss’ europæiske aktiviteter klarer sig ikke så godt som selskabet kunne ønske. Derfor ønsker man at reducere omkostningerne. Men Swiss er hæmmet af de attraktive ansættelsesvilkår, som piloter og kabinepersonale har. Ved at skille de europæiske aktiviteter ud, kan selskabet differentiere, så piloterne og kabinepersonalet i det nye selskab får andre og knap så omkostningstunge ansættelsesvilkår.

Swiss understreger over for avisen, at der endnu kun er tale om interne overvejelser. Intet er besluttet endnu. Swiss er en del af Lufthansa-gruppen, som Lufthansa og Austrian også er en del af. Tidligere i år kom det frem, at Lufthansa arbejder med en plan om at lade et nyt selskab med lavere omkostninger overtage alle Lufthansas europæiske flyvninger, som ikke udgår fra knudepunkterne i Frankfurt og München. Det skulle ske gennem en fusion med lavprisselskabet Germanwings, der er ejet af Lufthansa. I Østrig er man allerede i fuld gang med at lade datterselskabet Austrian Arrows overtage Austrians europæiske aktiviteter.

Rygter om frasalg
Trenden med opsplitning af aktiviteterne går igen andre steder i verden. Australske Qantas har gjort det for at den rentable indenrigsforretning ikke skulle blive trukket ned af den underskudsgivende internationale forretning. Det har sat gang i rygterne om et muligt frasalg af de internationale aktiviteter. Noget som vil være langt nemmere, når aktiviteterne er splittet op i to separate selskaber.

I Spanien fik Iberia ørerne i maskinen, da man i foråret etablerede selskabet Iberia Express, der har overtaget en lang række af Iberias europæiske flyvninger. Iberia Express overtog flere af moderselskabets fly og ansatte medarbejdere på dårligere vilkår end hos Iberia. Det medførte massive protester og strejker fra kabinepersonalet og ikke mindst piloternes side.

SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, afviste i maj over for CHECK-IN.dk, at en opsplitning af langdistanceaktiviteter og europæiske aktiviteter ville være en farbar vej frem for SAS.