SWISS lukker København-Basel rute

Lufthansas salg af datterselskabet bmi til International Airlines Group betyder, at SWISS fra midten af maj måned må opgive den direkte flyrute mellem København og Basel.

Frem til slutningen af 2010 var der ingen direkte flyforbindelse mellem København og den schweiziske by Basel.

Den 1. november samme år åbnede det britiske lavprisflyselskab easyJet en rute mellem København og Basel med i første omgangfire ugentlige afgange, der sidenhen er blevet opgraderet til daglig forbindelse.

Og blot fem måneder senere fulgte Star Alliance-selskabet SWISS op med en direkte rute fra København til Basel. Det schweiziske luftfartsselskab valgte at tilbyde seks ugentlige afgange på ruten.

Men forretningsruten tabte åbenbart til lavprisruten, idet SWISS ophører på ruten med virkning fra den 21. maj.

SWISS har opereret med et fly af typen Avro RJ100 med plads til 97 passagerer, heraf 40 på Business Class og 57 på Economy Class. EasyJet har derimod haft mulighed for at have flere passagerer med om bord. Det britiske lavprisflyselskab har benyttet fly af typen Airbus A319 med plads til 156 passagerer.

Mangel på flykapacitet

Det er dog ikke alene den direkte konkurrence mellem easyJet og SWISS, der har fremtvunget beslutningen hos Lufthansa-datterselskabet.

Rutelukningen skal ses i det perspektiv, at Lufthansa sælger datterselskabet bmi til britisk-spanske International Airlines Group, som er moderselskab for British Airways og Iberia. Dermed ophører SWISS betjeningen af London-Heathrow, men vil i stedet åbne ruter til London City Airport opereret med egne fly.

For at frigøre flykapacitet til den nye London-rute har SWISS været nødsaget til at reducere på ruten fra Basel til Rom samt lukke ruterne fra Basel til henholdsvis Budapest, København og Manchester.

For SWISS-rejsende mellem København og Basel betyder det, at der fremover skal rejses til Zurich Airport og derfra videre med Flugzug, der kører 16 timer i døgnet og tilbagelægger turen mellem Zürich og Basel på 1 timer og 15 minutter.