Syv ud af ti virksomheder forventer øget rejseaktivitet i 2012

Over 70 procent af de danske virksomheder forventer at øge antallet af rejser i 2012 i forhold til 2011, og omkring 33 % forventer en stigning på mere end 5 procent.

Da finanskrisen holdt sit indtog i 2008 gik det hårdt ud over flytrafikken, da de danske virksomheder i stor stil erstattede fysiske møder med forretningsforbindelser og kolleger i udlandet med telefon- og videokonferencer. Men nu tyder meget på, at dansk erhvervsliv ser så lyst på fremtiden, at man er parat til at lægge røret på, hanke op i attachémappen og igen drage ud i verden til møder.

Mere end syv ud af ti danske virksomheder forventer således at rejse mere i 2012 end de gjorde i 2011. Det viser en undersøgelse fra VIA Travel, der har spurgt over 2.000 beslutningstagere i danske virksomheder om deres forventninger til rejseaktiviteten i 2012.

”Selvom der er nogle indikationer på en bedring i dansk økonomi og at vores kunder i slutningen af 2011 havde positive forventninger til 2012, er dette overraskende stærke forventninger” siger Sys Hansen, administrerende direktør for VIA Travel i Danmark.

Forventer ikke lavere priser
Undersøgelsen viser også, at virksomhederne ikke forventer lavere priser på flysæder og hotelværelser, men at omkostningerne vil stige i takt med at medarbejderne rejser mere end de har gjort i de forgangne kriseår. Virksomhederne ved tilsyneladende godt, at priserne for flybilletter er nede på et niveau, hvor det kan være svært for luftfartsselskaberne at tjene penge.

VIA Travel har også spurgt de medarbejdere, som nu i stigende grad sætter kursen mod lufthavnene og det store udland. Knap 13.000 forretningsrejsende har svaret på hvad der er vigtigst for dem i forbindelse med deres erhvervsrejser. De rejsende har svaret på en skala fra 1-6 hvor 1 er “ikke vigtig“ og 6 er “meget vigtig“.

Ikke overraskende er kort rejsetid og et afrejsetidspunkt, der passer med møderne i den anden ende, de to vigtigste kriterier, der begge scorer over fem. Det er gode nyheder for netværksselskaber som SAS, Lufthansa og British Airways, der netop forsøger at distancere sig fra lavpriskonkurrenterne ved at have mange afgange til centrale lufthavne.

Som det de forretningsrejsende finder mindst vigtigt kommer til gengæld en anden af netværksselskabernes særkender. Det er muligheden for at flyve på business class, som kun scorer 2,4 hos de rejsende. At rejsen udløser point i et loyalitetsprogram eller at den foregår på den mest miljøvenlige måde er heller ikke noget de forretningsrejsende vægter specielt højt.

At rejsen er så billig som muligt vægtes til 4,4, men omvendt er det også centralt for de forretningsrejsende at returbilletten eventuelt kan laves om, hvis møder eller forhandlinger trækker ud – eller hvis de bare har lyst til også at se lidt andet af Frankfurt, London eller Paris end bare mødelokaler. Det kriterium scorer 4,3.

Hotellets beliggenhed er vigtigst
I undersøgelsen har VIA Travel også fået svar fra de rejsende om deres præferencer, når det gælder valg af hotel. Her er det beliggenheden efterfulgt af en god seng, der fortsat ligger i toppen af de rejsendes prioriteter. Pris kommer nederst på top fem over de rejsendes prioriteter, men det skyldes ifølge VIA Travel, at de rejsende er fokuseret på totalværdien af opholdet og ikke alene prisen på værelset.

”Det nytter ikke noget med en lav pris på hotellet, hvis der kommer en stor taxaregning oveni, fordi beliggenheden er forkert, eller hvis sengen har givet en dårlig nattesøvn. Det handler om at få det bedste udgangspunkt for en god arbejdsdag,” siger Sys Hansen.