Boeing 737-800 fra Norwegian under landing i Københavns Lufthavn. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

Tæt på en million passagerer hos Norwegian

I september var der i alt 977.719 passagerer på de 46 fly, som Norwegian havde i drift i sidste måned, hvilket er en tredobling i forhold til samme periode sidste år.

Mens Norwegian i august mere end fordoblede antallet af passagerer i forhold til samme måned i 2020, så er der i september sat endnu mere fart på genopretningen.

Det norske lavprisflyselskab øgede fra 38 til 46 fly, og dermed blev passagertallet tredoblet fra 319.370 i september sidste år til 977.719 i indeværende år. 

“Det er glædeligt for femte måned i træk at kunne rapportere en stigning i antallet af passagerer. I takt med at de nordiske lande er blevet genåbnet, har vi set en stor stigning i antallet af bookinger, og efterspørgslen stiger støt både for indenrigsrejser, rejser i Norden og i resten af Europa. Tillid til at rejser nu igen kan lade sig gøre som planlagt, betyder også, at vores kunder booker billetter længere frem i tid,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Under en tredjedel af 2019-niveauet
Der er stadig et stykke vej til 2019-niveauet, hvilket var før coronapandemien samt den rekonstruktion, som blev endelig gennemført i foråret 2021.

Dengang var der 3.319.424 passagerer, der rejste med Norwegian, og dermed er knapt 30 procent af passagererne tilbage hos Norwegian. Der bliver dog heller ikke tale om, at Norwegian skal op på samme antal passagerer i 2019, da selskabet ikke længere opererer langdistanceruter og i øvrigt vil have færre fly til rådighed.

Det er således planen, at Norwegian i sommeren 2022 vil beskæftige mellem 60 og 70 fly.

Faldende billetindtægter
Af september måned trafiktalt fremgår det i øvrigt, at belægningen landende på 72,4 procent, hvilket var en stigning på 20 procentpoint i forhold til 2020. 

Til gengæld er indtjeningen under pres, da enhedsindtægterne per produceret sædekilometer faldt med 15 procent til 0,35 norske kroner, hvormed de er på samme niveau som i september 2019. Men enhedsomkostningerne må stadig formodes at være betydeligt højere, og det er ikke sandsynligt, at ancillary revenues – supplerende indtægter – kan dække dette gab, hvorfor det ligner endnu en måned med underskud.

 

Relaterede artikler:

Norwegian overvejer flere danske indenrigsruter

Norwegian vil øge med 50 procent i Danmark

Norwegian fordobler passagertal