(Foto: EasyJet)

Teknologierne easyJet vil satse på

Få et indblik i de nye teknologier, som easyJet arbejder på at implementere i et målrettet forsøg på at reducere omkostninger og højne serviceniveauet.

(LONDON) Når et passagerfly går i stykker på destinationer langt væk fra basen, kan det blive en omkostningsfyldt affære for flyselskabet, før flyet bliver undersøgt og klar til afgang. I værste fald kan fejlen betyde, at en ingeniør skal rejse ud til flyet sammen med reservedele, imens udgifterne løber op, når passagererne skal indlogeres på hotel eller ombookes til andre fly.

For at undgå disse scenarier har easyJet set på potentialet i en lang række teknologier, der skal være med til at reducere i den dyrebare tid, et fly må holde på jorden.

En af teknologierne er 3D-briller, der i realtid kan sende, hvad piloten ser igennem brillerne, hjem til basen, hvor ingeniøren kan følge med.

”3D-brillerne vil gøre easyJet i stand til at mindske forsinkelser under flyvninger, fordi vi hurtigt kan skabe klarhed over et teknisk problem, selvom flyet er langt væk,” siger Ian Davis, chefingeniør hos easyJet.

På nuværende tidspunkt må ingeniører og piloter e-maile billeder og derefter ringe til easyJets driftskontrolcenter for at løse tekniske problemer, tilføjer chefingeniøren.

Live diagnosticering
Det er ikke kun på ydersiden, at easyJets ingeniører snart vil kunne få nemmere ved at bestemme, hvordan selskabets fly har det, når de er langt væk hjemmefra. I et tæt samarbejde med virksomheden FlightWatching arbejder selskabet nemlig på et højteknologisk overvågningssystem, der gør det muligt for driftsafdelingen at følge alle flyenes performance i realtid, hvad enten de er i luften eller på jorden.

Der er ikke tale om et decideret advarselssystem men et diagnosticeringssystem. Informationerne om flyenes performance sendes igennem meddelelsessystemet ACARS, som allerede er en fast installation på easyJets 220 Airbus-fly.

Informationerne skal bruges til at forudse fejl og bruges til fejlsøgning allerede inden flyet lander. Således har ingeniørerne på jorden ikke alene mulighed for at starte eftersynet inden landingen men også havde de korrekte ressourcer og maskindele tilgængelige.

Droner på vej ind
Droner er efterhånden en udbredt teknologi og ifølge easyJet også snart indenfor kommerciel luftfart. Ikke i form af førerløse passagerfly, som diverse science fiction-scenarier ellers spår, men som en essentiel håndsrækning til inspektion af flyene.

Med en hidsig summen letter det edderkoppelignende aggregat, imens ingeniøren står på gulvet i easyJets store hangar og med en rolig hånd styrer dronen frem og tilbage langs med flyet. Ved hjælp af påmonterede kameraer får han hurtigt mulighed for at inspicere vinkler, der normalt er svære at tilgå.

Planen er, at dronerne skal programmeres til selv at kunne scanne og undersøge selskabets fly
og rapportere tilbage til ingeniørerne, hvis der er skader, som kræver yderligere eftersyn eller vedligeholdelse. Dronerne er i øjeblikket under udvikling og bliver løbende afprøvet, inden de vil blive taget i brug måske allerede næste år.

”Drone-teknologien vil være ekstremt brugbar for os i forbindelse med eftersyn af fly. Et eftersyn, som normalt tager mere end en dag, vil kunne klares på et par timer og formentlig med endnu højere nøjagtighed,” forklarer Ian Davis.

Det motiverer medarbejderne
En række af teknologierne, som easyJet forventer at implementere, er en række apps. I samarbejde med virksomheden Output42 har easyJet fået udviklet en række specialdesignede apps, som skal lette og effektivisere det daglige arbejde for easyJets ingeniører og sørge for, at flyene hurtigt returnerer fra service.

En af appsene skal blandt andet gøre det hurtigere at bestille de rigtige faneblade til motorerne, når disse behøves udskiftet, imens en anden skal reducere i mængden af formularer, der lovmæssigt skal udfyldes i forbindelse med vedligehold.

Selvom det overordnede mål med de mange nye teknologier er at øge effektiviteten hos det britiske lavprisflyselskab, er der dog også et andet vigtigt potentiale, fortæller Gary Smith chef for easyJets motor-afdeling til CHECK-IN.dk.

”Der er mange mennesker, der arbejder i easyJet, og for os er det utroligt spændende at arbejde med alt denne nye teknologi og være blandt de første til at gøre det. Når du arbejder med det samme hver dag, er det vigtigt, at du arbejder med noget, der er interessant, og for os er ny teknologi meget interessant. Det motiverer os alle sammen.”

Ifølge Gary Smith er en udbredt automatisering af mange rutinetunge opgaver med ny teknologi en vigtig del i arbejdet med at skabe en mere varieret og spændende hverdag med plads til nye udfordringer for de ansatte i easyJet.

Billede: Ian Davis, chefingeniør hos easyJet med dronen. Foto: EasyJet.

Se flere billeder på CHECK-IN.dk’s Facebook-side.