Thai Airways-fly i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Thai skærer ned fra Skandinavien til Phuket

Thai reducerer i det kommende vintertrafikprogram på ruterne fra Stockholm og København til Phuket, da der indsættes mindre fly. Kapaciteten skæres ned med 16 procent på hver afgang, hvilket svarer til næsten 7.000 sæder.

Der er kamp om de attraktive flytyper hos Thai Airways International. Det betyder, at det skandinaviske marked i første omgang har måttet afgive Boeing 777-300ER flyet til andre europæiske stationer for så vidt angår de direkte afgange til Phuket.

I stedet har stationerne i Københavns Lufthavn og Stockholm-Arlanda fået tilbud et Boeing 777-200ER fly. Forskellen er dog på hele 56 sæder, idet 200´eren har 292 sæder mod 348 i 300-versionen. Det betyder 16 procent færre sæder til salg på de afgange der opereres henholdsvis Bangkok-København-Phuket og Bangkok-Stockholm-Phuket hver to gange ugentligt.

Sæsonruterne til Phuket gennemføres fra midten af december måned frem til slutningen af marts måned. De øvrige daglige ruter fra henholdsvis København, Oslo og Stockholm til Bangkok vil ikke blive berørt af flyændringerne.

Vil forsøge at få mere kapacitet
Hos Thai i Skandinavien er man skuffet over, at man ikke i første omgang har fået den tilstrækkelige kapacitet til Phuket-flyvningerne. Det betyder nemlig omkring 3.500 færre flysæder til salg i hver retning.

“Vi er ikke særligt glade for denne ændring af flytype. Vi har en profitabel rute med god belægning, så vi ville gerne have beholdt eller endda udvidet kapaciteten,“ siger Thai´s regionale salgschef Flemming Sonne til CHECK-IN.dk.

Ifølge salgschefen passer 777-300ER rigtig godt til det skandinaviske marked, men der er samtidig stor efterspørgsel efter netop denne flytype fra de andre europæiske stationer, der kan tilbyde helårsruter til Phuket.

“Det er hovedkontorets opgave at vurdere, hvor der er bedst behov for Boeing 777-300ER flyene, men vi kæmper for at få lov til at beholde det, eller også ved at indsætte et endnu større fly eller ved at udvide fra to til tre ugentlige afgange i vintermånederne,“ understreger Flemming Sonne.

Foto: Morten Lund Madsen