Thomas Cook Airlines: Ingen kan leve af at sælge Mallorca til 249 kr.

Thomas Cook Airlines forsøger på bedste pædagogiske vis at forklare, hvordan prisen på en flybillet er skruet sammen. Udgiften til brændstof er næsten fordoblet siden 2003, og sammen med løn til besætningen udgør det næsten halvdelen af produktionsprisen på en flyrejse.

“Ingen kan leve af at sælge returbilletter til Mallorca for en femtedel af produktionsprisen.“ Det hævder kommunikationschef Torben Andersen fra Thomas Cook Airlines Scandinavia, der er Spies-koncernes eget flyselskab.

Flyselskabet, der er Nordens største charterflyselskab, har i en årrække haft pæne overskud. Men reelt stammer overskuddet fra salg af taxfree-varer ombord på flyene.

“Det er fuldt forståeligt, hvis forbrugerne mister overblikket over, hvad det reelt koster at flyve i f.eks. Europa. Men som hovedregel kan man gå ud fra, at det koster ca. 450-475 kr. i timen pr. passager at bevæge sig i det europæiske luftrum. Jo længere man flyver, jo lavere bliver timeprisen. Hvis der er udsolgt på et fly frem og tilbage til Mallorca, vil produktionsprisen på en returbillet ligge omkring de 2.400 kr.,“ fortæller Torben Andersen.

Kommunikationschefen hævder, at det ikke er muligt at flyve til Nice for 199 kroner eller Mallorca for 249 kroner, som lavprisflyselskaberne lokker med. “De lave priser findes kun på udrejserne, således at der kan hentes hjem på gyngerne på den uundværlige hjemrejse.“

Omkostningsfordelingen på en flyvning er hos Thomas Cook Airlines følgende:

* Brændstof 28 %
* Løn besætning 20 %
* Overflyvnings- landings, – og passagerafgifter 15 %
* Flyleje, reservedele og forsikringer 11 %
* Teknisk vedligeholdelse 11 %
* Catering 5 %
* Handling 5 %
* Administration 4 %
* Forsinkelser 1 %

I 2003 udgjorde omkostningerne til brændstof kun 15 % af flyprisen. Dette tal voksede ifølge Thomas Cook Airlines til 25 % i 2007 og i sommeren 2010 ligger det på 28 %. Samlet udgør omkostningerne til besætningens løn og brændstof omkring 48 % af produktionsomkostningerne til et flysæde.

EU har netop besluttet at forcere implementeringen af “Single European Sky“, hvilket betyder, at det europæiske luftrum skal styres af én organisation mod i dag 47 forskellige myndigheder og organisationer. Det vil medvirke til at reducere brændstofforbruget med et sted mellem 8 og 13 %, idet flyene ikke længere behøver at komme på “omveje“ forårsaget af særregler hos de enkelte landes myndigheder.