OY-MLW, der tidligere har været beskæftiget hos Maersk Air og Sterling Airlines, er nu træningsfly hos Ryanair. (Foto: Ken Fielding)

Tidligere dansk fly hos Ryanair

Ryanair har anskaffet et trænings-og reservefly, der tidligere har været i tjeneste hos Maersk Air og Sterling Airlines.

Det irske lavprisflyselskab Ryanair råder i dag over 319 Boeing 737-fly. Alle fly med undtagelse af et har en gennemsnitsalder på omkring 6,5 år, hvilket betyder, at Ryanair-flyene tilhører en af de yngste flyflåder i Europa.

Mens 318 af flyene er af typen Boeing 737-800 med plads til 189 passagerer, ser det sidste fly lidt anderledes ud. Det er et ældre Boeing 737-700 fly og er indrettet med 148 sæder.

Flyet er et træningsfly, som blev leveret den 8. maj i år til Ryanair. Udover at agere træningsfly udfører det også ad-hoc opgaver som reservefly, når nogle af de andre fly får tekniske problemer.

Reserveflyet har en alder på over 16 år og afviger væsenligt fra de øvrige flåde i såvel konfiguration som alder.

Tilhørte Maersk Air og Sterling
Flyet har dog en tydelig dansk historie bag sig. Det hedengangne Maersk Air fik leveret flyet i sommeren 2004 som OY-MLW på lease fra Pegasus Aviation, der havde haft flyet beskæftiget hos brasilianske Rio Sul, der var gået konkurs allerede i 2002.

Flyet fik lidt mere end et årstid i Maersk-farverne, inden fusionen i 2005 mellem Maersk Air og Sterling Airlines bragte flyet videre til en ny ejer, hvor det blandt andet blev winglet-fitted. Sterling Airlines holdt indtil konkursen den 29. oktober 2008, hvorefter Boeing-flyet fortsatte hos Aires og sidenhen Lan Colombia, inden Ryanair anskaffede flyet den 8. maj i år.

Det er ikke første gang, at Ryanair modtager fly, der har været beskæftiget hos Maersk Air. Selskabets allerførste fly var et 15-sæders Bandeirante og kom fra Maersk Air-datterselskabet Business Air.

Den tidligere hovedaktionær i Ryanair, nu afdøde Tony Ryan, henvendte sig i midten af 1980´erne til Maersk Air, da han havde behov for at købe et fly til sit flyleasingselskab GPA (Guiness Peat Aviation). Her købte han i første omgang et par af Maersk Air´s brugte Boeing 737-200 fly.

“Efter et par måneder kom han så igen og ville nu købe yderligere to styk Boeing 737-200. Det ville være svært for os at afgive yderligere to fly, men han var meget vedholdende. Vi havde forinden købt Alkair, og med i dette køb fulgte et Bandeirante-fly. Det var et lille turbopropfly, og vi ville helst af med det. Vi besluttede så, at Tony Ryan måtte købe de to Boeing 737-200 fly på betingelse af at han også købte vores Bandeirante for en million dollar,“ fortalte den nu afdøde administrerende direktør Bjarne Hansen fra Maersk Air i bogen “Luftens Helte“.

Det endte med, at Tony Ryan købte flyet og sidenhen gav det til sin ældste søn Cathal Ryan, der i 1985 sammen med sine to brødre og faderen startede Ryanair.