Gårsdagens situation, hvor jagerfly tvang et passagerfly til landing i Amsterdam, er usædvanlig. Men i juli måned blev et svensk og et britisk charterfly på samme dag kontaktet af jagerfly, da piloterne ikke havde reageret på opkald fra flyvelederne.
Et Airbus A320-flyundervejs fra Malaga til Amsterdam blevonsdag iluften over Holland mødt af to F-16 fly fra det hollandske flyvevåben, someskorterede flyet fra spanske Vueling indtil landingi Amsterdams Schipol lufthavn. Da flyet var landet, forblev passagererne ombord og flyet blevomringet af hollandsk politi.
Flyet havde ikke svaret de hollandske flyveledere, da det fløj ind i hollandsk luftrum. Myndighederne frygtede, at der var tale om en gidselsituation ombord på flyet. Men da flyet var landet viste alt sig, at være i orden.
Gårsdagenshistorie om Vueling-flyet spredte sig med lynets hast til medier over hele verden – endnu inden flyet var landet.
Samme dag
Et kig i databaser over lufttrafikhændelser verden over viser, at der for bare få uger siden var to lignende hændelser – på samme dag – i luftrummet over Tyskland og Storbritannien. I det ene af tilfældene var der tale om et skandinavisk charterfly.
Den 25. juli blev to tyske jagerfly sendt på vingerne, da et Boeing 737-fly fra TUIFly Nordic, undervejs fra Gøteborg til Palma de Mallorca, gennem længere tid ikke havde svaret de tyske flyveledere. Jagerflyene kom så tæt på passagerflyet, at passagererne kunne vinke til piloterne, der vinkede tilbage.
Samme dag gik to britiske jagerfly på vingerne og fløj op på siden af en Boeing 757 fra Thomas Cook, da heller ikke dette fly havde svaret på flyveledernes opkald. Flyet var på vej fra Enfidha iTunesien til Glasgow.
15 minutters varsel
Hvis fly ikke reagerer på opkald fra flyvelederne i de landes luftrum, som de passerer undervejs, kan myndighederne beslutte at sende jagerfly på vingerne for lige at kontrollere, om alt er i orden ombord på flyene. Jagerflyene er normalt en del af de enkelte landes såkaldte afvisningsberedskab.
Herhjemme står to F-16 fly 24-timer i døgnet klar på Flyvestation Skrydstrup til at gå på vingerne medkort varsel. Navnet hentyder til beredskabets primære formål. Nemlig at kunne afvise fjendtlige jager- og bombefly, som nærmer sigetlandsluftrum.
Russiske bomebfly leger stadig oftere kispus med især det norske flyvevåbens afvisningsberedskab. Men nu til dags tager flyene sig oftest af mere fredelige opgaver. Det kan være ataflægge et visit hos fly, som ikke har svaret flyvelederne gennem længere tid, sådan som det var tilfældet over Holland i går. Det kan også være atkontrollere, om landingsstellet er nede på et passagerfly, inden det forsøger at lande.