Trafikstyrelsen kan ikke vente på Højesteret

Mens byretter og landsret afventer Højesterets ord for hvordan reglerne om teknisk relaterede flyforsinkelser skal fortolkes, så kører Trafikstyrelsen ufortrødent videre og afgør sager.

Retten til erstatning i forbindelse med såkaldte teknisk relaterede flyforsinkelser er blevet et principielt spørgsmål, som både byretten og senest Østre Landsret har sendt højere op i retssystemet, for at få reglerne klart defineret. Derfor skal Højesteret nu se på fire prøvesager om problemstillingen. Det besluttede Østre Landsret mandag.

Over 700 sager om erstatning i forbindelse med teknisk relaterede flyforsinkelser er indbragt for domstolene. Men før man går i gang med at behandle sagerne, så vil byretterne og landsretten gerne have Højesterets ord for hvordan reglerne skal fortolkes. Derfor er behandlingen af de mange sager sat i bero indtil Højesteret har talt.

Forbrugerne opretholder samme klageadgang ved udsættelse af sagerne og mister derved ikke de rettigheder, der er fastslået i EU Forordning 261 om erstatning ved flyforsinkelser. Samtidig sikres det, at sager i mellemtiden ikke skal afgøres på et uklart retsgrundlag, idet dette potentielt kan ske til skade for såvel forbruger som luftfartsselskab.

Kører sololøb
Sådan ser man imidlertid ikke på det hos Trafikstyrelsen, som er den myndighed, der i første omgang behandler sagerne om erstatning for flyforsinkelser. Her bliver man ved med at træffe afgørelser, selvom domstolsmyndighederne har fastlagt, at de ikke anser det for hensigtsmæssigt at træffe afgørelser omkring teknisk relaterede flyforsinkelser indtil Højesteret har fastslået hvordan reglerne skal fortolkes.

Hos Thomas Cook Airlines Scandinavia mener man, at Trafikstyrelsens sololøb næppe er foreneligt med forvaltningsretten.

”Denne forvaltningspraksis er retssikkerhedsmæssigt betænkelig og næppe forenelig med forvaltningsretten og den retstradition, som vi har i Danmark. Det vil derfor være ønskeligt, at Trafikstyrelsen revurderede deres praksis og ikke længere kørte sololøb uden om domstolsmyndighederne,” lyder det i skarpe vendinger fra juridisk chef i Thomas Cook Airlines Scandinavia, Henning Romme-Mølby.

”Trafikstyrelsen er næppe mere kompetent end domstolsmyndigheden til at fastslå, hvad der for nuværende må betragtes som gældende ret,” vurderer Henning Romme-Mølby.

Kan bebrejdes noget
I selve de fire prøvesager er det springende punkt, om en teknisk relateret forsinkelse kan betragtes som en ekstraordinær omstændighed, der kan fritage luftfartsselskabet for sin kompensationsforpligtelse. Spørgsmålet er i den forbindelse, om flyselskabet kan bebrejdes noget for hændelsen og den afledte forsinkelse. Normalt er det sådan, at en part skal have gjort noget forkert for at blive holdt til ansvar. Der skal altså være noget at bebrejde eksempelvis et luftfartsselskab.

Forbrugerorganisationer og luftfartsbranchen afventer derfor med interesse afgørelsen ved Højesteret for at få klarlagt, hvad der betragtes som en usædvanlig begivenhed, når det gælder flytekniske forsinkelser.

Trafikstyrelsen var torsdag ikke i stand til at komme med en kommentar til sagen.