Transavia-fly i problemer ved landing

Et Boeing 737-800 fly fra hollandske Transavia kom i store problemer, da flyet skulle lande i Rotterdam efter en flyvning fra Girona. Piloterne valgte at sikkerhedslande i Amsterdam trods dårligt vejr og næsten tomme brændstoftanke.

Der bliver diskuteret meget intenst i pilotkredse efter at Transavia rutenummer HV5068 fra Girona i Spanien ifølge Aviation Herald i lørdags måtte opgive at lande i Rotterdam og i stedet valgte at søge landing i Amsterdam-Schiphol.

Boeing 737-800 flyet med registreringen PH-GUA var på indflyvningen til bane 24 i Rotterdam Lufthavn, da piloterne måtte afbryde landingen i 450 meters højde på grund af dårligt vejr.Efterfølgende gik flyet op i 900 meters højde og satte kursen mod Amsterdam-Schiphol, der ligger omkring 50 kilometer fra Rotterdam Lufthavn, for at gøre et forsøg på at lande der.

I Schiphol lagde Transavia-flyet an til landing på bane 27, hvor det blæste 36 knob med op til 50 knob i vindstødene. Da flyet befandt sig 300 meter over jorden, valgte piloterne igen at afbryde landingen på grund af et pludseligt vindskifte, der var ved at bringe flyet ud af kontrol.

Samtidig kunne piloterne meddele kontroltårnet i Schiphol, at flyet var ved at løbe tør for brændstof. Inden transmissionen fra cockpittet til tårnet blev afbrudt, hørte man en af piloterne råbe “FART, FART, FART“, hvorefter der blev anmodet om en ny tilladelse til at lande i det ubehagelige vejr.

Kontroltårnet fik indtrykket af, at piloterne var ved at miste kontrollen over flyet, hvilket også blev bekræftet af et råb fra andenpiloten til den flyvende pilot. “Skræmmende“ råbte andenpiloten, inden transmissionen igen blev lukket ned.

Herefter valgte flyvelederne i kontroltårnet at aktivere et fuldt nødberedskab og bad alle afgående fly om at holde tilbage, da der var ankommende fly i en nødposition.

I tredje forsøg kom Boeing 737-flyet sikkert på jorden, uden at der var sat flaps på vingerne. Det betød, at landingshastigheden var noget højere end normalt.

Dele af landingen blev foreviget af Schipolhotspot på video og har indtil videre nået op på næsten 700.000 visninger på YouTube.

Havarikommissionen skal besvare åbne spørgsmål
Passagererne om bord på flyet har sidenhen rapporteret, at de blev bedt om at bøje sig frem i sæderne og anlægge en position til en sikkerhedslanding.

Den hollandske havarikommission DSB besluttede i søndags at iværksætte en undersøgelse af hændelsen, så piloternes dispositioner kan blive klarlagt.

Mange ønsker formentlig at vide, hvorfor Transavia-flyet ikke valgte at søge mod Bruxelles Lufthavn i stedet for Amsterdam, hvor vejret var ligeså dårligt som i Rotterdam. Den belgiske hovedstadslufthavn ligger længere inde i landet, hvor vinden ikke var så kraftig. Flyselskabet hævdede efterfølgende, at der ikke var nok brændstof til at flyve til Bruxelles, hvilket så efterlader spørgsmålet om, hvorvidt der var tanket tilstrækkeligt med brændstof.

Det virker også besynderligt, at flyet landede uden flaps, hvilket øgede landingshastigheden betydeligt. Samtidig reverserede piloterne først motorerne omkring 10 sekunder efter touch-down, hvilket har belastet bremserne betydeligt, så varmeudviklingen kunne have risikeret at sprænge flyets dæk.

De hollandske meteorologer havde udsendt en sommer-stormvarsel, da en koldfront passerede gennem Holland efter tre ugers massive varme over Centraleuropa. En stormvarsel om sommeren sker blot hvert femte år. Det blev efterfølgende fastslået, at sommer-stormen var den værste siden 1901.