Transavia lader tusindvis af rejsende i stikken

Med Transavias forestående lukning i Danmark er flere tusinde danske forbrugere blevet ladt i stikken af flyselskabet. Så hård er kritikken fra Danmarks Rejsebureau Forening, der mener at Transavia flyver fra sit ansvar.

Som det efterhånden vil være de fleste bekendt stopper det hollandsk ejede Transavia.com hovedparten af sine flyvninger til og fra København allerede1. november 2010.

Danmarks Rejsebureau Forening, der er brancheforening for danske rejsebureauer, retter nu en skarp kritik mod Transavias handlemåde. Når flyruter nedlægges, skal flyselskabet i henhold til EU-regler sørge for, at de berørtekundertilbydes andre afgange til og fra deres destination.

Ifølge Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) har Transavia imidlertid ikke tænkt sig at følge de regler som alle andre EU-registrerede flyselskaber følger.og tilbyder derfor alene deres kunder, at de kan få deres penge tilbage eller få flytransport med Norwegian i en del tilfælde på andre datoer end dem de oprindelig skulle rejse på.

Ifølge Danmarks Rejsebureau Forening fastholder Transavia trods gentagne henvendelser fra foreningen, at de kan gøre, hvad der passer dem.

“En sådan adfærd er både i åbenlys strid med reglerne på området og efterlader samtidig kunderne med væsentlig dårligere løsninger end de er berettiget til,“ siger Lars Thykier, der er adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening og uddyber:

“Er det virkelig sådan i 2010, at et flyselskab, bare det er tilstrækkelig kynisk, kan gøre hvad det passer det, ud fra en overbevisning om, at der ikke er nogen konsekvenser af at overtræde reglerne?“

Danmarks Rejsebureau Forening er af medlemmer og forbrugere blevet oplyst, at Transavia ikke følger Forordning 261/2004, eller ”denied boarding-forordningen”, der berettiger passagerne til at få ombooket deres billet i forbindelse med et flyselskabsaflysninger.

I tilfælde af en aflyst afgang har de berørte passagerer ifølge denne forordning følgende minimumskrav:

1. At få rejsen omlagt af flyselskabet, på den førstgivne afgang til passagerens endelige destination. Dette gælder, uanset om den første ledige afgang er med et andet luftfartsselskab.

2. Ønsker passageren ikke længere at flyve, har man ret til at få sine penge refunderet.

3. Endelig kan passageren efter aftale med flyselskabet beslutte at flyve på et helt andet tidspunkt.

Ifølge DRF er det afgørende forhold, at passageren har valget mellem de tre løsninger og ikke luftfartsselskabet.

Da de fleste passagerer ønsker at gennemføre rejsen på det planlagte tidspunkt vil Transavia ifølge forordningen være forpligtet til, at omlægge passagerernes rejsetil et tidspunkt så tætpå det oprindelige afrejsetidspunkt som muligt. Transavia kan ikke nøjes med at refundere flybilletten, hvis passageren fastholder, at man vil rejse som planlagt.

De klare regler til trods har Transavia indgået en aftale med et enkelt flyselskab, nemlig Norwegian, men Ifølge DRF tilbyder Norwegian ikke tilstrækkeligt med afgange til at kunne tilbyde Transavias kunder et alternativ ”på dagen”. Kunderne får dermed ikke de alternative transportmuligheder tilbudt, som de ifølge forordningen skal have.

Som eksempel fremhæver DRF 55 elever fra Odense, der skullepå en uges studietur til Barcelona, hvor Transavia har tilbudt at flyve dem hjem fra Barcelona med Norwegian 8 dage senere end oprindelig aftalt. En løsning, som hverken elever eller det involverede rejsebureau, kan bruge til noget, og som ifølge DRF er helt uacceptabel, når der ledige pladser hjem hos Cimber Sterling på den oprindelige hjemrejsedag.

“Som det fremgår med al ønskelig tydelighed, er det en helt uacceptabel løsning, som Transavia har tilbudt de kunder, der berøres af selskabets rutelukninger, og selskabet opfordres derfor også til straks at give samtlige deres kunder mulighed for at ombooke deres rejse på alle tilgængelige afgange og flyselskaber. I modsat fald må Transavia forvente mange klagesager via Statens Luftfartsvæsen (SLV), hvortil man kan klage, når et flyselskab løber fra sine transportaftaler,“ slutter Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening.

Dermed står det også klart, at debatten om Transavia og dets exit fra Danmark næppe er slut.