Boeing 757-200 fra Icelandair.

Tredje nordiske flyselskab i A4E

Icelandair bliver det 13. medlem af Airlines for Europe (A4E) og slutter sig dermed til Finnair og Norwegian, mens SAS stadig er udenfor.

Siden de største europæiske flyselskaber i begyndelsen af året etablerede Airlines for Europe (A4E), som er en ny brancheorganisation, der har til formål at påvirke lovgiverne i EU, så er der konstant strømmet nye medlemmer til.

Seneste medlem til at søge optagelse i A4E er Icelandair, der bliver organisationens 13. medlem. Men Icelandair bliver ikke alene om at varetage de nordiske interesser i A4E, da Finnair og Norwegian var nogle af de første selskaber til at forene sig under A4E-vingerne kort tid efter etableringen.

“Vi ser frem til at i fællesskab at samarbejde med A4E i en række sager, der har indflydelse på det operative miljø i vores industri. Vi bør ensarte vores bestræbelser for – på vegne af kunderne – at minimere forskellige operationelle omkostninger i luftfartsindustrien ved eksempelvis at sænke omkostningerne i EU-lufthavnene. Fokusområderne for A4E påvirker også vores daglige operationer, og derfor har vi brug for en stærk stemme i Europa,” siger Birkir Holm Gudnason, der er topchef hos Icelandair.

Netværks- og lavprisflyselskaber forenes
Tidligere på ugen blev også airBaltic indmeldt i A4E, og sammen med Finnair og Norwegian samt Aegean Airlines, TAP Portugal, Volotea og Jet2.com er der nu otte flyselskaber, der har meldt sig under fanerne siden etableringen af A4E i januar. Initiativet til den nye organisation blev taget af Air France-KLM, easyJet, International Airlines Group (IAG), Lufthansa-gruppen og Ryanair. Tidligere var de større flyselskaber i Europa opdelt i AEA (Association of European Airlines) for netværksselskaberne og ELFAA (European Low Fares Airline Association) for lavprisflyselskaberne.

“A4E har haft succes med at tiltrække nye medlemmer gennem de seneste par uger, men eftersom de fleste af vores nøgleområder har brug for større bevågenhed i Bruxelles og hos medlemsstaterne, oplever vi , at et stigende antal europæiske luftfartsdirektører kan se fordelene ved at forene sig i én organisation i Bruxelles. De europæiske flyselskaber tilbyder en uundværlig mobilitet for borgere og virksomheder, og deres økonomiske aktiviteter bidrager ganske betydeligt til økonomisk vækst og jobskabelse,” siger Thomas Reynaert, A4E´s administrerende direktør i en pressemeddelelse.

De 13 flyselskaber i A4E repræsenterer 550 mio. passagerer årligt samt 70 procent af flyrejserne på det europæiske kontinent. Samlet opereres der 2.700 fly, der bidrager med årligt 100 mia. euro i omsætning.

SAS har siden februar vurderet, hvorvidt selskabet skal tilslutte sig A4E, og det skandinaviske flyselskab er som udgangspunkt positiv over for initiativet.

 

Relaterede artikler:

AirBaltic træder ind i Airlines for Europe

To Star-selskaber tilslutter sig A4E

Endnu to lavprisflyselskaber til A4E

SAS overvejer medlemskab af A4E

Lavpris- og netværksflyselskaber i samarbejde