Næstformand i Flyvebranchens Personale Union, Anders Mark Jensen. (Foto: FPU)

“Trist dag for dansk luftfart”

De massive nedskæringer i Jet Time med fyring af næsten 300 medarbejdere er trist for både medarbejdere og dansk luftfart, mener fagforening.

Onsdag formiddag meddelte det danske flyselskab Jet Time, at man over de kommende 10 måneder vil skille sig af med 278 medarbejdere i takt med at man stopper med at operere Boeing 737-fragtfly for et stort europæisk kurérfirma og ATR-72 turbopropfly for SAS. Fremover vil selskabet fokusere på kerneforretningen med at flyve chartergæster sydpå med Boeing 737-passagerfly.

Den drastiske nedskæring er en konsekvens af at selskabet flere år i træk har leveret trecifrede millionunderskud. Primært fordi fragtflyvningerne og flyvningerne for SAS har været urentable.

De varslede afskedigelser svarer til omkring 35 procent af de ansatte i det danske flyselskab. Det er meget sjældent, at danske luftfartsselskaber skærer så drastisk ned på én gang og afskediger så mange medarbejdere.

Støtte medarbejderne
Hos fagforeningen for Jet Times piloter, Flyvebranchens Personale Union (FPU), er man da også særdeles trist over nyheden fra Jet Time.

”Det er en særdeles trist dag. Først og fremmest for medarbejderne i Jet Time, men også for hele dansk luftfart,” siger næstformand i FPU, Anders Mark Jensen, til CHECK-IN.dk.

Han fortsætter:

”Vi vil nu støtte pilotforeningen i Jet Time samt medarbejderne i at komme videre.”

Store sæsonudsving
Fra sin fødsel i 2005 frem til 2013 beskæftigede Jet Time sig kun med at flyve seriecharter og ad hoc-charter med Boeing 737-passagerfly og lavede solide overskud på bundlinjen hvert år. Men da den produktion havde meget store sæsonudsving bevægede Jet Time sig først ind på fragtmarkedet, hvor man hurtigt ekspanderede, så flyselskabet i dag opererer fem Boeing 737-fragtfly på vegne af et stort europæisk kurérfirma.

Samtidig vandt Jet Time en stor kontrakt på at operere otte spritnye ATR72-600 turbopropfly for SAS på en længerevarende kontrakt. Allerede dengang vurderede branchekilder, at Jet Time ville få svært ved at tjene penge på SAS-flyvningerne. De havde simpelthen solgt sig for billigt.

Tre vidt forskellige ting
Desuden stod det hurtigt klart for selskabet, at charterproduktion, fragtflyvning og wet lease-flyvninger med turbopropfly er tre vidt forskellige ting, og at det er svært at omstille et charterflyselskab til også at kunne håndtere de andre slags operationer. Desuden gik selskabet fra at have en flåde af Boeing 737-300 og Boeing 737-700 passagerfly til at have fem forskellige flytyper. Boeing 737-300, -400 og -700 samt ATR72-500 og -600.

Det komplicerede driften, og det seneste knap et år har Jet Time arbejdet på at gøre forretningen mindre kompliceret. Det er blandt andet sket gennem en forenkling af flyflåden, hvor selskabet har skilt sig af med en række fly – eller er i gang med det.

Men det viste sig ikke at være nok, og onsdag meddelte Jet Time, så at man helt skærer de to af selskabets tre ”ben” væk. Slut med fragtflyvninger på kryds og tværs af Europa om natten, samt flyvninger på feederruter til og fra SAS’ trafikknudepunkter. I stedet vil selskabet fremover fokusere på det, som man i sin tid var gode til og tjente penge på. Nemlig at flyve danskerne sydpå.

 

Relaterede artikler:

Jet Time fyrer hver tredje

Jet Time skal bemande TUI-fly

Jet Time afskediger 25 ansatte og reducerer flyflåde markant

Jet Time undgår massefyringer