Bombardier CRJ900-fly fra SAS i Aarhus Lufthavn (Foto: Aarhus Airport)

Udenrigstilbagegang for niende måned i træk

Siden april sidste år har Aarhus Lufthavn tabt 26.000 udenrigspassagerer, hvilket svarer til et fald på 12 procent. Indenrigsruten sikrede vækst i januar.

Næste år er det 75 år siden, at indenrigsflyruten mellem Aarhus og København blev etableret. I samtlige år har indenrigstrafikken udgjort livsnerven i Aarhus Lufthavn, indtil den 9. april 2018, hvor SAS indledte en storoffensiv med udenrigsruter til Oslo, Stockholm, München, Nice, Málaga, Palma de Mallorca og Split.

Det er nemlig på de internationale ruter, at Aarhus Lufthavn ønsker at udvikle sig, men væksten stoppede brat i maj sidste år, det ikke var muligt at overgå trafiktallene fra året før.

Sidenhen er det gået ned ad bakke for udenrigstrafikken, idet lufthavnen har haft tilbagegang i dette segment i ni måneder i træk, hvor der samlet er mistet 26.000 passagerer. Det repræsenterer en tilbagegang på 12 procent. Det hele kulminerede i januar med en tilbagegang i udenrigstrafikken på ikke mindre 16,3 procent. 

Lufthavnen anfører i en kommentar, at det skyldes “at ruterne til Berlin og Gøteborg ikke har været aktive i januar.” Det betyder på godt dansk, at ruterne er blevet lukket, da passagergrundlaget ikke var tilstrækkeligt.

Flere indenrigsrejsende
Der er også positive elementer i januar måneds trafiktal. Samlet var der en passagerfremgang på 2,4 procent, hvilket svarer til 807 flere passagerer end i samme måned året før.

Det er indenrigstrafikken, der har sikret, at Aarhus Lufthavn kom ud af januar med et højere passagertal end samme måned sidste år. Fremgangen i indenrigstrafikken var på 16,2 procent, hvilket svarer til omkring 2.050 passagerer. 

“Fremgangen tilskrives, at SAS har tilpasset produktet til de østjyske erhvervsrejsendes behov og matcher afgangstiderne i forhold til efterspørgslen. En anden del af forklaringen er også at rejsende, som skal videre til europæiske storbyer, der i øjeblikket ikke er på Aarhus Airports afgangstavle, benytter København som mellemlanding,” skriver Aarhus Lufthavn.

Chartertrafikken har også udviklet sig positivt i januar med en fremgang på 30,5 procent i forhold til samme måned året før. Der er dog tale om små tal, da fremgangen svarer til omkring 650 passagerer på Århus Charters flyvninger til Madeira og Tenerife.

Udsigt til vækst
Noget kan dog tyde på, at Aarhus Lufthavn atter kan se frem til udenrigsvækst, når der tages hul på sommertrafikprogrammet den sidste weekend i marts.

Optimismen hænger sammen med nye SAS-ruter til Alicante og Chania (Kreta) samt en ny Ryanair-rute til Zadar. Der kommer også flere frekvenser på SAS-ruterne til København, Stockholm, Málaga og Palma de Mallorca samt en ekstra Ryanair-afgang til Gdansk. Herudover udvides der med direkte DAT- flyvninger til Bornholm under Folkemødet.

”At vi lander årets første måned så positivt, lover rigtig godt for 2020, hvor vi tilføjer seks nye ruter til vores forårs- og sommerprogram. Samtidig skuer vi op for kapaciteten på SAS’ ruter både til de sydeuropæiske destinationer Mallorca og Malaga og til de skandinaviske hovedstæder – særligt København og Stockholm,” siger administrerende direktør i Aarhus Lufthavn, Peer H. Kristensen.

 

Relaterede artikler:

“Snuden i sporet mod 1,5 millioner passagerer”

Fem svære måneder for Aarhus Lufthavn

Midlertidig lufthavn fylder 70 år