United Airlines forlader New Yorks JFK-lufthavn og samler sine flyvninger i Newark-lufthavnen for at kunne tilbyde et bedre produkt på vestkyst-ruterne.
United Airlines opgiver nu helt at konkurrere med Delta Air Lines, American Airlines og JetBlue Airways om trafikken mellem New Yorks John F. Kennedy-lufthavn og Los Angeles og San Francisco på den amerikanske vestkyst.
Selskabet har fløjet med underskud på de to ruter de seneste syv år. Og efter at konkurrenterne har oppet sig gevaldigt med nye kabiner og ekstra god service, smider United Airlines nu håndklædet i ringen. I stedet vil selskabet fra 25. oktober i år fokusere på den anden store New York-lufthavn, Newark, som i forvejen er Uniteds primære New York-lufthavn.
United Airlines har i dag henholdsvis 14 og 15 daglige flyvninger fra Newark til Los Angeles og San Francisco. Fra JFK har selskabet henholdsvis seks og syv daglige flyvninger.
Kamp til stregen
Problemet for United i JFK er, at især JetBlue Airways har givet dem kamp til stregen, efter at JetBlue sidste år introducerede sin Mint-business class.
Flyveturen på tværs af USA fra New York til de to store vestkystbyer tager omkring fem timer. Og med Wall Street, Hollywood og Silicon Valley som de tre store omdrejningspunkter for trafikken, så er der et stort marked for både business class-passagerer og first class-passagerer. Og her står American Airlines og JetBlue i dag stærkt med deres tre-klasses Airbus A321’ere, mens Delta Air Lines har indsat fly, der er konfigureret til internationale ruter. De har derfor ofte to midtergange og tre serviceklasser.
United tilbyder en særlig premium service kaldet ”p.s.” på sine flyvninger fra JFK til Los Angeles og San Francisco. Problemet er blot, at det ikke er muligt at skifte til andre United-fly i JFK. For alle Uniteds andre New York-flyvninger foregår ud af Newark.
Ved at samle vestkyst-flyvningerne i Newark får passagererne flere daglige flyvninger, der alle går ind til det store trafikknudepunkt, hvor det er muligt at skifte fly til destinationer over hele verden.
Større fly til Europa
Det store amerikanske flyselskab flytter sit ”p.s.”-produkt med fra JFK til Newark. For at kunne tilbyde det på alle vestkyst-flyvninger fra Newark tager selskabet en række Boeing 757’ere fra ruterne til Europa og benytter på flyvningerne til Los Angeles og San Francisco. Det betyder at Boeing 757’erne på mange af de europæiske ruter vil blive erstattet med større Boeing 767, der modsat 757’erne har to midtergange. United har allerede nu meddelt, at ruterne til Hamborg, Berlin, Barcelona og Madrid fra efteråret vil blive betjent med Boeing 767.
Når United forlader JFK overtager Delta Air Lines United’s landingstilladelser. Til gengæld får United nogle af Delta Air Lines’ landingstilladelser i Newark.