Flere udenlandske flyselskaber i USA får tildelt bøder for ikke at refundere kunderne i rette tid for flyforsinkelser eller aflyste afgange. Der er ét europæisk selskab iblandt.
Massevis af flyafgange blev forsinkede eller helt aflyst under coronapandemien og i forbindelse med travlhed ved genopretningen. Det har skabt et kæmpe efterslæb af sager, hvor passagerer afventer refundering fra flyselskaberne.
I USA er det nu kommet dertil, at U.S. Department of Transportation (DOT) har idømt seks flyselskaber bøder til mere end i alt syv millioner dollar, eller hvad der svarer til 50 millioner kroner, for ikke at yde refusion i ordentlig tid. Det skriver New York Times.
Fem af de seks flyselskaber er udenlandske, mens Frontier Airlines som det sjette selskab er fra USA. De udenlandske selskaber tæller Air India, Aeromexico, El Al, Avianca samt det eneste europæiske flyselskab, TAP Air Portugal.
TAP Air Portugal har fået en bøde på 1,1 millioner dollar (7,9 millioner kroner, red.), mens de øvrige udenlandske flyselskaber er blevet tildelt bøder mellem 1,4 millioner dollar og 750.000 dollar. Frontier Airlines har med 2,2 millioner dollar fået den største bøde.
Vil holde flyselskaberne ansvarlige
Foruden bøderne til de seks konkrete flyselskaber kræver det amerikanske transportministerium også, at selvsamme flyselskaber refunderer passagererne med samlet over 600 millioner dollar (4,3 milliarder kroner, red.) for blandt andet aflyste flyafgange. En stor del af disse er allerede tilbagebetalt.
”Når folk gør sig klar til at flyve denne feriesæson, vil jeg gerne have, at kunderne skal vide, at DOT har deres ryg,” har transportminister Pete Buttigieg udtalt under en samtale med journalister.
Det amerikanske transportministerium har siden begyndelsen af coronapandemien modtaget et væld af klager fra flypassagerer, der venter på at få refunderet deres penge som følge af aflyste afgange og forsinkelser. Og det ligger ministeriet meget på sinde, at flyselskaberne overholder, hvad de skal.
”Når en flyvning bliver aflyst, skal passagerer, der søger refusion, betales tilbage omgående. Når det ikke sker, vil vi handle for at holde flyselskaberne ansvarlige på vegne af amerikanske rejsende, så passagererne får deres penge tilbage,” udtaler Pete Buttigieg ifølge USA Today. Han mener, at en flyaflysning er frustrerende nok, og at man derfor ikke skal vente måneder på en refusion.
I forbindelse med genopretningen af flytrafikken efter pandemien var juni i år særligt travl for de amerikanske flyselskaber. Delta Air Lines og United Airlines havde det højeste antal aflysninger, og en Delta-talsperson forklarede, at de mange aflyste flyafgange skyldtes dårligt vejr og personalemangel.
Relaterede artikler:
Foreslår bøde på 100.000 kroner for flyforsinkelser