Vandflyrutes skæbne afgøres inden sommer

Inden sommerferien afgøres det om havnene i Aarhus og København skal forbindes med en vandflyrute. Initiativtageren er klar til at lette inden for få måneder.

Rune Balle fra Samsoe Seaplanes går rundt og krydser fingre. For inden sommerferien ved han, om hans idé om en vandflyrute mellem havnene i København og Aarhus får luft under vingerne eller om projektet skal skydes til hjørne.

Afgørelsen ligger i hænderne på Kystdirektoratet, der skal beslutte sig for, om der skal laves en såkaldt VVM-undersøgelse af miljøkonsekvenserne af at lette og lande med vandfly i Aarhus Bugt. Hvis ikke der er behov for en undersøgelse, så er Rune Balle klar til at gå på vingerne inden for få måneder.

Sagsbehandler Laura Storm Henriksen fra Kystdirektoratet vurderer, at direktoratet træffer en afgørelse inden sommerferien.

”Men det kræver lidt ekstra arbejde, da det er en helt ny type sag,” forklarer hun til CHECK-IN.dk.

Projektet har været sendt i høring hos en lang række myndigheder og interessenter. Alle høringssvarene er kommet ind og det er på baggrund af dem, at Kystdirektoratet lige nu er ved at vurdere, om der kan gives grønt lys til projektet.

”Vi ser blandt andet på hvilke konsekvenser det vil få for andre brugere af vandet, så som kajakroer. Og så er der også støjforhold, som skal tages med ind i overvejelserne,” understreger Laura Storm Henriksen.

Plads til ni
Rune Balle har arbejdet med projektet igennem flere år og blandt andet besøgt vandflyruter i Canada og Australien. Planen er at flyve omkring fire ture hver vej om dagen med en Cessna Caravan med plads til ni passagerer.

”Hvis alt falder på plads meget hurtigt kan vi komme i gang inden sommerferien,” siger Rune Balle, der netop nu er i Canada og USA. Her bruger han ventetiden på at blive omskolet til søflyver og observere, hvordan firmaet Seair Airplanes opererer sine 10 vandflyvere. I denne uge er han i Minneapolis for at tale med det firma, der skal levere flyet til projektet.

Ud for Langelinie
I Aarhus vil flyet lande og lette i Aarhus Bugten og tage passagerer ombord ved en kajplads i den yderste del af Østhavnen, hvor der etableres en lille terminalbygning. I København skal vandet mellem Trekroner Fort og vindmøllerne på Middelgrunden gøre det ud for landingsplads, og ombordstigningen skal ske ud for Langelinie. Passagererne får mulighed for at vente på Admiral Hotel, cirka 300 meter fra hvor vandflyveren ligger til kajs. Målet er, at en enkeltbillet skal koste omkring 1.500 kroner. Passagererne behøver først være fremme to minutter før afgang, og betalingen skal ske via nettet eller mobiltelefon.

Når Rune Balle senere på ugen vender tilbage til Danmark skal han mødes med investorer, piloter og kontorpersonale, ligesom de sidste detaljer skal på plads i aftalerne med Aarhus Havn og Aarhus Taxa. Tilbuddene på flydebroer og flytbare bygning samt tankanlæg til Aarhus Havn ligger i skuffen og det hele kan etableres på under 3 uger.

Problemer med østenvind
Cessna-flyet skal bruge 500 meter til at starte på og 300 meter til at lande. Da det ikke er begrænset af en startbane med en vis bredde kan et vandfly dreje under start mens det stadig er i vandet. På den anden side skal bølgerne helst ikke være højere end 75 centimeter ligesom østenvind også kan skabe problemer for vandflyveruten.