Jet Time opererer i dag fire ATR72-fly for SAS. Foto: Andreas Krog.

Vedligehold af SAS-fly kom bag på Jet Time

Jet Time blev overrasket over, hvor meget vedligehold de ATR72-fly, som selskabet opererer for SAS, krævede.

At flyve solhungrende skandinaver ned til sol og varme i Sydeuropa og Nordafrika i Boeing 737 mellemdistancefly er noget helt andet end at flyve mindre turbopropfly på korte strækninger på kryds og tværs af Skandinavien. Det har det danske flyselskab Jet Time lært på den hårde måde. Efter at have opereret otte ATR72-600 turbopropfly for SAS i lidt over tre år, meddelte Jet Time i sidste uge, at man gradvist over de næste 10 måneder stopper med at flyve for SAS. Sammen med en afvikling af Jet Times fragtfly-operation betyder det, at selskabet skal fyre næsten 300 medarbejdere.

At Jet Time nu afvikler SAS-operationen skyldes, at det har været en urentabel forretning lige fra starten i oktober 2013, da Jet Time hentede det første spritnye ATR72-600 fly hjem til basen i Københavns Lufthavn fra ATR-fabrikken i Toulouse.

Hyppigere vedligehold
En del af forklaringen på, at Jet Time ikke har kunne tjene penge på at operere de otte fly for SAS, er, at de nybyggede fly slet ikke er så billige i drift og vedligehold, som Jet Time havde regnet med, da de bød på SAS-kontrakten. Det fortæller branchekilder til CHECK-IN.dk. Oplysningerne bekræftes af Jet Time.

Det første ATR72-600 fly til Jet Time i SAS-farver foran ATR-fabrikken ved leveringen i oktober 2013. Foto: Andreas Krog.

Det første ATR72-600 fly til Jet Time i SAS-farver foran ATR-fabrikken ved leveringen i oktober 2013. Foto: Andreas Krog.

”Det er korrekt, at vores vedligeholdelsesomkostninger på ATR72-flyene er højere end vi lagde til grund i beslutningen om at flyve for SAS med flyene,” siger Birthe Madsen, underdirektør i Jet Time.

Jet Time erfarede blandt andet, at ATR-flyenes turboprop-motorer kræver langt hyppigere vedligehold end de CFM-56 jetmotorer, som selskabets Boeing 737-fly er udstyret med. De kan bare køre derudaf.

”Det var en helt anden flytype, så det var en hel anden operation. Boeing-piloter og mekanikere kunne ikke arbejde med ATR-fly og omvendt. Så det skabte mere kompleksitet end det gav synergieffekter,” forklarer Birthe Madsen.

Gedigent forarbejde
Desuden gør det også en stor forskel på personalesiden om piloter og kabinepersonale flyver til Gran Canaria og retur, hvorefter de går hjem, eller om besætningerne skal overnatte på hoteller på en lang række destinationer i Skandinavien. Det kræver langt mere personale og planlægning.

”Vi undervurderede også behovet for personale. De to store omkostningsgrupper undervurderede vi dengang. Så enkelt er det,” siger Birthe Madsen.

Hun er ikke i tvivl om, at den daværende ledelse gjorde et gedigent forarbejde, da man valgte at byde ind på flyvningerne for SAS og leasede flyene hos det Billund-baserede leasingselskab Nordic Aviation Capital.

”Den daværende ledelse gjorde det bedste for at estimere omkostningerne ved en ATR-operation. Men at det skulle være så komplekst, som det har vist sig at være, det havde vi ikke forudset,” understreger Birthe Madsen.

Overnatte i egne senge
Nu arbejder Jet Time målrettet på i løbet af 2017 at vende tilbage til kerneforretningen med at flyve solhungrende chartergæster sydpå ombord på Boeing 737-jetfly. Ud om morgenen fra København, Billund, Aalborg eller en anden skandinavisk lufthavn til Gran Canaria, Rhodos eller Antalya og retur igen, så fly og besætninger kan overnatte i deres egne senge og skandinaviske lufthavne.

Hvilket eller hvilke selskaber, der skal overtage den komplekse SAS-produktion fra Jet Time, har SAS ikke lagt sig fast på endnu. Den opgave sendes sandsynligvis i udbud til januar.

 

Relaterede artikler:

Jet Time fyrer hver tredje

Jet Time skal bemande TUI-fly

Jet Time afskediger 25 ansatte og reducerer flyflåde markant

Jet Time undgår massefyringer

Jet Time skal flyve ATR-fly for SAS

Jet Time får sit første SAS-fly