Trappetårnet i Billund Lufthavn (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Ventede på Heathrow-rute i 20 år

Efter fem års ihærdigt arbejde er det lykkedes for Billund Lufthavn at få British Airways til at åben en rute til London-Heathrow. British Airways´ danske franchise-partner har dog ventet i 20 år på ruten.

Tirsdag den 20. oktober var en særlig dag for lufthavnsdirektør Kjeld Zacho Jørgensen fra Billund Lufthavn. Lufthavnens markedschef var samme dag i London på besøg hos British Airways i bestræbelserne på at krone fem års ihærdigt arbejde med en aftale om en Heathrow-rute til den vestdanske internationale lufthavn.

Mens Kjeld Zacho Jørgensen stod på en tankstation og fyldte brændstof på bilen, ringede telefonen. Det var markedschef Jesper Klausholm i den anden ende. “Den er hjemme,“ nåede markedschefen at sige, før lufthavnsdirektøren fik gåsehud over hele kroppen af en kombination af glæde, forventning, forløsning og meget andet på en gang.

Det var lykkedes for Billund Lufthavn at sikre sig en rute til Europas største lufthavn, hvormed lufthavnen automatisk ville rykke op i en anden liga blandt de europæiske lufthavne. Kun otte andre lufthavne i Norden kan bryste sig af en rute til Heathrow, og udover de fem nordiske hovedstadslufthavn er der tale om Bergen, Stavanger og Gøteborg.

“Heathrow er den tredjestørste lufthavn i verden og den største i Europa, og det har været rigtigt svært at komme ind, da de såkaldte slots (start- og landingstilladelser, red) er meget værdifulde. Vi føler, at det er en anerkendelse af vores marked, at British Airways er villig til at satse noget af sit ‘guld’. Som lufthavn er vi stolte over at få Heathrow på vores rutekort – det er noget særligt,“ forklarer administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen til CHECK-IN.dk.

Sun-Air har ventet længe
Det er ikke blot lufthavnen, der har ventet på at få British Airways til Billund. Det Billund-baserede Sun-Air of Scandinavia har siden den 6. maj 1996 være franchisepartner for British Airways i Danmark, og selskabets administrerende direktør Niels Sundberg har flere gange troet, at man var tæt på Heathrow-ruten.

“Vi har i Sun-Air i samarbejde med British Airways været på lur efter en Billund-Heathrow rute i 20 år. Vi var lige ved, dengang Bmi måtte afgive slots, men vi må i dag konstatere, at et slot-par i Heathrow ikke hænger godt sammen med vores fly, der har plads til 32 passagerer,“ konstaterer Niels Sundberg..

Niels Sundberg havde for år tilbage overvejet at købe større fly til Sun-Air, hvis adgangen til slots blev muligt, men det er ikke strategien i dag. Her handler det om at benytte mindre jetfly med samme komfort som i de store jetfly. Men Sun-Air forventer dog, at British Airways-ruten kommer til at smitte positivt af på franchise-ruterne opereret på vegne af det britiske flyselskab.

Over 100.000 årlige passagerer
IBillund Lufthavn er der glæde over, at ruten er kommet på plads.

“Der er et stort ‘point-to-point’ marked til London, og mange virksomheder i Jylland har aktiviteter i det specifikke område omkring Heathrow-lufthavnen, fortæller Kjeld Zacho Jørgensen.

I Billund Lufthavn er der udsigt til omkring 110.000 passagerer årligt som følge af Heathrow.ruten. Dette estimat er baseret på, at British Airways i første omgang anvender flytypen Airbus A319 med plads til 131 passagerer, og at belægningen forventes at lande på 75 procent det første år af rutens levetid.

Til gengæld har Billund Lufthavn måttet vinke farvel til et nogenlunde tilsvarende antal Ryanair-passagerer, efter at det irske lavprisflyselskab trak sig fra basen i sommer. Men istedet har lufthavnen nu fået et anderledes mix af trafiktyper og selskaber.

“Vi har lige nu en meget sund kundeportefølje. Det er netværksselskaberne, der vækster, mens lavprissegmentet, der hidtil har været koncentreret om Ryanair, også har fået Wizz Air ind. Vi har før i tiden haft smertefulde erfaringer med, at ét selskab har fyldt for meget i lufthavnen,“ konstaterer lufthavnsdirektøren.

Foto: Morten Lund Madsen