Verdens 10 mest innovative flyselskaber

Mulighed for at spore sin egen bagage, mad fra økologiske gårde og dametoiletter i flyene er nogle af tiltagene hos verdens 10 mest innovative luftfartselskaber.

Analysefirmaet airlinetrends.com holder nøje øje med hvilke nye tiltag, services og lignende luftfartsselskaber over hele verden indfører. Og hvert år kårer firmaet de ti mest innovative luftfartsselskaber.

Det mest innovative selskab i år er ifølge airlinetrends.com Korean Air. Det er blandt andet indretning af selskabets nye Airbus A380’ere, som trækker sejren som verdens mest innovative flyselskab hjem til Korean Air. Hvor andre selskaber typisk har mere end 500 sæder i deres A380-fly, så nøjes koreanerne med kun 407 sæder. Det har de gjort for at få plads til en toldfri butik og en bar. Korean Air også driver sin egen økologiske gård og serverer koreanske retter såsom bibimbab for passagererne. Altså sammen meget innovativt og nytænkende i airlinetrends’ optik.

Passageroplysninger i real-tid
Det er tit nemmere for mindre selskaber med kortere beslutningsveje at iværksætte nye tiltag. Derfor er det også bemærkelsesværdigt, at et af Europas største selskaber, British Airways, indtager listens andenplads. Det gør de blandt andet fordi selskabet har udstyret kabinepersonalet med iPads og programmet “Enhanced Services Platform“, der består af flere apps, der gør det muligt for kabinepersonalet at lagre og modtage relevante passageroplysninger i real-tid.

Det kan være ruter, foretrukne typer mad og andre oplysninger, der giver mulighed for en mere skræddersyet tilgang til in-flight service. Efter en række indledende forsøg, har British Airways udstyret 2.000 kabineansatte på tværs af lange og korte ruter med en iPad. Det er også planen at fylde hver iPad med oplysninger om in-flight menu – herunder fotos af fødevarer og notater om hvor maden kommer fra.

Sporing af bagage
Et af USA’s største selskaber indtager en flot tredjeplads. Det er Delta Airlines, der blandt andet hædres for at være det første flyselskab til at lancere en app til smartphones, som gør det muligt for passagererne at spore deres ind-checkede bagage i real-tid.

KLM får en fjerdeplads. Det er primært for deres ”Meet & Seat”-koncept, hvor det er muligt på forhånd at vælge en plads ved siden passagerer, som har samme interesser som en selv, er singler eller lignende. Servicen blev lanceret i februar i år og mere end 2.200 passagerer har benyttet sig af ”Meet & Seat” indtil nu.

Økologiske råvarer
Et næsten-skandinavisk fingeraftryk finder vi på plads nummer otte, hvor Letlands airBaltic huserer.
Det lille selskab tilbyder passagererne på business class økologiske, årstidsbestemte råvarer fra lokale lettiske landmænd, friskbrygget Nespresso kaffe og gratis iPads.

Japanske ANA tilbyder dametoiletter på flyene og belønnes med en titel som verdens tiende mest innovative luftfartsselskab. ANA har overhalet Japan Airlines som Japans største flyselskab. Selskabet va det første til at modtage Boeing 787 Dreamliner-fly og bruger de nye fly til aggressivt at udvide sin internationale tilstedeværelse.