Verdens mest innovative luftfartsselskaber

Glem alt om at stramme gebyrskruen yderligere eller priskonkurrere sig selv til konkurs. Skal man vinde passagerernes gunst er det noget andet, der tæller. Det viser en analyse af verdens mest innovative luftfartsselskaber med Air New Zealand i spidsen.

Innovation har været et nøglebegreb i erhvervslivet gennem de senere år. De virksomheder, der formår at skabe de bedsterammer for innovation og nytænkning, er de virksomheder, der på sigt vil klare sig bedst.

Innovationen er også kommet til luftfartsbranchen, hvor det hollandske analyseinstitutAirlinetrends.com analyserer tendenser blandt forbrugere og aktørerne i den globale luftfartsbranche. Airlinetrends.com har i år offentliggjort enliste oververdens 11 mest innovative luftfartsselskaber.

I en tid, hvor gebyrskruen strammes nærmest dagligt og hvor nedskæringer, omkostningsreduktioner og billigere afgange er den tilsyneladende eneste løsning på priskonkurrence,fremhæver Airlinetrends.comen række selskaber, der forsøger atgå en anden vej.

Målet var at udvælge de selskaber, hvis innovation, service ognye tiltag inspirerer andre.

Øverst på listen over verdens mest innovative luftfartsselskaber finder man Air New Zealand, der var de første med det såkaldte Skycouch-produkt.

Hidtil havde “Lie-flat“ begrebet været forbeholdt passagerer på Business Class og førsteklasse på de interkontinentale ruter, men Air New Zealand introducerede en seng ved at slå fodstøtterneop, så de former bunden af en seng. Med tæpper og puder kan et par få plads til at hvile sig i den intermistiske seng, der erstatter en række med 3 flysæder.Skycouch blev tilbudt på Air New Zealands Boeing 777-300 fly og blev lanceret på ruten mellem Auckland og Los Angeles.

Verdens mest innovative luftfartsselskaber
1. Air New Zealand
2. All Nippon Airways
3. Lufthansa
4. Delta Air Lines
5. Finnair
6. Soutwest Airlines
7. KLM
8. Virgin America
9. Cathay Pacific
10. Emirates
11. Asiana

Japanske All Nippon Airways er listens nummer 2, og har blandt andet indført toiletter udelukkende for de kvindelige passagerer. ANA udleverede også en sove-pakke på ruten mellem Los Angeles, Bangkok og Singapore, der blandt andet indeholdt et kort med aromaer, der skulle hjælpe folk til at falde mere behageligt i søvn eller vågne mere blidt.

Delta Air Lines introducerede genbrug, hvor man forsøgte at få en grøn profil ved at genbruge så meget som muligt at affaldsprodukterne fra flyvningerne. Også gamle gulvtæpper fra flyene er blevet genbrugt.

Andre eksempler på innovation blandt luftfartsselskaberne er nyskabende reklamekampagner, flere valgmuligheder blandt flymenuerne, anvendelse af sociale medier til at knytte kunderne til sig eller udviklingen af mobile applikationer.

Europas mest innovative luftfartsselskab er Lufthansa, der befinder sig på en tredjeplads og blandt andet har fokuseret skarpt på de forretningsrejsende. Finnair er Nordens bedst placerede luftfartsselskab på en 5. plads.

Listen udtrykker ikke noget om hvem der er verdens bedste luftfartsselskab, men er en indikation af hvilke selskaber, der forsøger at nytænke sig ud af luftfartsbranchens krise. Innovationen kan være et udtryk for at selskaberne gerne vil placere sig som branchens førende, men afspejler også nødvendige ændringer efter store problemer.

Og listen viser også, at der trods alt findes et alternativ til at stramme gebyrskruen yderligere eller priskonkurrere sig selv til konkurs.