(Foto: Air France)

Verdens største hotelkæde i Danmark i mere end 25 år

Best Western International, der kalder sig verdens største hotelkæde, har været repræsenteret i Danmark siden 1983. I 2010 vil kædens danske hoteller have fokus på gæsteomsorg, feedback fra gæsterne samt revenue management.

I 1983 blev de første individuelt ejede danske hoteller medlem af den internationale hotelkæde Best Western International. Det var Nyborg Strand samt Hotel Eyde i Herning, der var det første danske islæt hos Best Western.

I dag har kæden over 4.000 hoteller i mere end 80 lande.I Danmark tæller kæden i dag 24 hoteller, hvoraffem er placeret i hovedstadsområdet med flagskibet Best Western Mercur Hotel i spidsen. Mercur var i mange år residens for rejsekongen Simon Spies.

Men forskelligheden er stor blandt kædens danske hoteller. Der er ikke mange lighedspunkter mellem Best Western Golf Hotel i Viborg og Best Western Hotel City i København. Førstnævnte er et moderne konferencehotel, mens Hotel City er et hyggeligt bed & breakfast hotel i centrum af København.

Fællesnævneren for Best Western-hotellerne er derimod, at de alle er individuelt ejede og ledede. ”Vi er fokuseret på at levere omsætning til individuelt ejede hoteller, hvilket gør hotellerne i stand til at konkurrere på lige fod med andre nationale og internationale hotelbrands og kapitalkæder,” fortæller direktør og country manager Peter Laigaard Jensen fra Best Western i Danmark.

Fokus hos Best Western International i Danmark er i 2010 rettet mod øget gæsteomsorg, feedback fra gæsterne samt optimering af hotellernes omsætning og revenue management. Det sker gennem en række værktøjer, som kæden stiller til rådighed for hotellerne i samarbejdet.

Best Western brandet giver det individuelle hotel og hotelejeren muligheden for at forblive individuelle ved samtidig at kunne tilbyde globale fordele og styrken ved et globalt brand.

“Best Western brandets styrke og udbredelse i Danmark skaber direkte omsætning til vores medlemshoteller og hjælper dem med at vokse og konkurrere i et presset marked,“ siger Peter Laigaard Jensen.

Overalt i verden har Best Western strategiske partnerskaber. Flyselskaber som SAS, Lufthansa, Delta, Continental, Air Berlin, Asiana, Air France og KLM er nogle af de selskaber, der arbejder tæt sammen med hotelkæden. Men også American Automobile Association AAA (den amerikanske pendant til FDM med 55 mio. medlemmer) er en tæt samarbejdspartner.