Comfort+ kabinen på Deltas Boeing 767-300 til København. Foto: Jan Aagaard

Vil forbyde sædegebyr for børn under 14 år

Det amerikanske transportministerium advarer flyselskaber om, at der kan være et forbud på vej mod at tage gebyrer for reservation af sæder til børn under 14 år.

Der kan være regler på vej, der sikrer, at flyselskaber ikke kan tage gebyrer, når forældre vil reservere sæder til børnene for at sikre en samlet placering i kabinen.

Det amerikanske transportministerium – U.S. Department of Transportation (DOT) – har således oplyst flyselskaberne om, at det kan indføre regler, der kan forbyde dem at opkræve ekstra gebyrer for, at børn kan sikres plads ved siden af familiemedlemmer. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Transportministeriet henviser til en lov fra 2016, hvor det kræves, at politikken for familiers placeringer i kabinen hos amerikanske flyselskaber gennemgås. Ministeriet har udsendt en meddelelse, hvor flyselskaberne bliver opfordret til at sikre, at børn på 13 år eller yngre vil blive placeret ved siden af et voksent familiemedlem uden at kræve ekstra gebyr. Dog kun i praktisk muligt omfang.

En ny lov om forbud mod gebyrer for sædereservation til børn kan blive vedtaget senere i år, når flyselskabernes politikker er gennemgået, oplyser transportministeriet.

Ikke forpligtet til opgradering
Ifølge Reuters har det amerikanske transportministerium kun modtaget få klager over problemet, men ministeriet nævner, at ”selv én hændelse er en for meget”.

De amerikanske flyselskaber bør implementere politikker, så det er muligt ”at foretage øjeblikkelige justeringer efter behov for at sikre, at små børn kan sidde ved siden af ​​ledsagende voksne”. Flyselskaberne er dog ikke forpligtet til at give børn et sæde, der vil resultere i en opgradering af kabineklasse.

Ligeledes bør flyselskaberne sikre sig, at blokerede midtersæder ikke vanskeliggør, at der er sæder nok til familier med små børn.

’Har altid imødekommet kunder’
Mens transportministeriet kun modtager få klager over, at flyselskaber tager gebyrer for sædereservation til børn, er amerikanske forbrugere dog generelt set klagelystne. Således indgav forbrugerne fire gange så mange klager i april i år sammenlignet med tiden før coronapandemien.

Rejsende i den igangværende sommer – både i USA og Europa – er udfordret, da mange flyselskaber står over for noget, der ligner rekordefterspørgsel. Og udfordringen opstår, da selskaber og lufthavne stadig er i gang med at genetablere en fornuftig medarbejderstab, efter tusindvis af medarbejdere forlod branchen under pandemien. Overfyldte lufthavne og begrænset ledig kapacitet er dominerende.

I udgangspunktet er de amerikanske flyselskaber dog parate til at sikre, at der ikke opstår udfordringer i forhold til at at placere familier sammen i flyene.

”Amerikanske flyselskaber har altid arbejdet for at imødekomme kunder, der rejser sammen – især dem, der rejser med børn – og vil fortsætte med at gøre dette. Hver operatør laver sine egne politikker, der passer til individuelle forretningsmodeller,” oplyser brancheorganisationen Airlines for America (A4A), der repræsenterer selskaber som Delta Air Lines, United Airlines og American Airlines.

 

Relaterede artikler:

​Charterflyselskab vil introducere familiebåse

Lavprisflyselskab indretter børnefri zone

USAs transportminister advarer flyselskaberne