Fra venstre: GenZeros investeringsdirektør Antoinette Li, administrerende direktør Frank Mischler fra International Power-to-X Hub, chef for regulering og eksternt engagement Bertrand de Lacombe fra Airbus, ICAO’s generalsekretær Juan Carlos Salazar samt Mildred Troegeler, der er officielt forbindelsesled til ICAO samt direktør for regulatorisk strategi hos Boeing. (Foto: International Power-to-X Hub | PR)

Vil hjælpe med at finde finansiering til grøn luftfart

Det kommer til at kræve mere end bare knofedt at få international luftfart i mål med den grønne omstilling. Derfor vil ICAO og flere andre nu bidrage til, at den nødvendige kapital kan hentes.

Den grønne omstilling af luftfarten er i gang, og til trods for at mange aktører vil erklære sig enig i, at det er et nødvendigt skridt for at fremtidssikre branchen, er der også en fælles forståelse af, at det er en kæmpe opgave, der venter forude.

Den trækker ikke mindst store veksler på flyselskaber og andre aktørers økonomi, da der eksempelvis skal investeres i bæredygtigt flybrændstof – sustainable aviation fuel (SAF) – samt udviklingen af nye teknologier, der kan bidrage til, at det bliver muligt at indfri klimamålene.

Netop den økonomiske udfordring håber ICAO at kunne bidrage til mindske, og derfor har FN’s organisation for civil luftfart sammen med flere nøgleaktører netop lanceret en ny platform, der har til formål at hjælpe investorer og luftfarten med at finde sammen om grønne projekter.

Vil række hånden ud til interesserede
Platformen har fået navnet ICAO Finvest Hub, og håbet er, at den vil gøre det muligt at få en del af den nødvendige finansiering til etablering af produktionsfaciliteter til SAF, infrastruktur og andre lignende projekter, hvor den grønne omstilling er omdrejningspunktet, på plads.

Hensigten er, at platformen skal skabe synlighed for projekterne således, at private og offentlige investorer får øjnene op for de muligheder, der er. ICAO vil især prioritere udviklingslande samt andre stater, der har såkaldte unikke udfordringer med at få finansieret de grønne projekter.

Derudover vil man søge at overbevise regeringer, finansielle institutioner af forskellige slags samt andre aktører i erhvervslivet om, at de bør satse på at investere i projekter, som drejer sig om at sætte fart på den grønne omstilling i international luftfart.

Har skrevet under
Ifølge ICAO regner man blandt andet med, at det ville kunne give den hjælpende hånd, som man vurderer, er nødvendig, hvis produktionen og ibrugtagningen af bæredygtigt flybrændstof skal kunne opskaleres på en måde, hvor det begynder at batte i klimaregnskabet.

Netop mere bæredygtige alternativer til traditionelt jet fuel, ventes at fylde godt på listen over projekter, som er en del af ICAO Finvest Hub, da organisationen regner med, at disse vil spille en stor rolle i omstillingen i de kommende år.

Fundamentet for platformen blev støbt på ICAO’s Global Implementation Support Symposium i Abu Dhabi, hvor repræsentanter for FN-organisationen, Airbus, Boeing, International Power-to-X Hub samt det grønne investeringsselskab GenZero underskrev en hensigtserklæring.

“ICAO Finvest Hub åbner for adgang til nye finansielle mekanismer, der specifikt er tiltænkt bæredygtighedsprojekter inden for luftfart,” siger Juan Carlos Salazar, der er generalsekretær for ICAO.

“Ved at lade teknisk ekspertise og nye finansieringsmuligheder møde hinanden får vi skabt en konkret vej til at øge produktionen af ​​bæredygtige flybrændstoffer og andre renere energikilder. Projekterne vil både fungere som økonomiske vækstmotorer og være til gavn for miljøet.”


Relaterede artikler:

Rapport: Behov for flere markedstiltag for at nå 2050-mål

Danmark kan lande en plads i ICAO’s råd næste år

100 lande tilslutter sig fælles klimamål for luftfarten