- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Vil udvikle brint-elektrisk system til 76-sæders fly

ZeroAvia og Alaska Airlines vil sammen udvikle et brint-elektrisk system, der skal kunne bruges til et Q400-fly. Rækkevidden af det grønne fly forventes at blive over 900 kilometer.

Gennem de senere år har den amerikansk-britiske virksomhed ZeroAvia arbejdet intenst med at udvikle brint-elektriske passagerfly til kommerciel brug.

Indtil videre har fokus været på mindre fly med plads til op mod 20 passagerer, men nu sigter virksomheden højere. Nye planer er at udvikle et brint-elektrisk system, der skal være i stand til at drive et 76-sæders Dash 8-Q400-fly frem over en distance på mindst 925 kilometer.

ZeroAvia har annonceret udviklingsplanerne i samarbejde med Alaska Air Group, der er moderselskabet for Alaska Airlines. Alaska-flyselskabet slutter sig til en række andre investorer som eksempelvis Bill Gates’ Breakthrough Energy Ventures.

”Alaska er forpligtet til at skabe en bæredygtig fremtid for luftfarten og arbejder på alle aspekter af en femdelt plan mod vores mål om netto-nul i 2040. Vi er beærede over at samarbejde med ZeroAvias innovative og fremadtænkende team for at støtte deres fremskridt med at udvikle nulemissions-flyvning,” siger Diana Birkett Rakow, bæredygtighedschef i Alaska Airlines.

Kan producere op til 5.000 kilowatt
Ingeniører fra ZeroAvia og Alaska Airlines vil sammen arbejde på at opskalere det eksisterende brint-elektriske system. Der skal udvikles en såkaldt ZA2000-motorfamilie, der vil være i stand til at producere mellem 2.000 og 5.000 kilowatt.

I første omgang skal det brint-elektriske system installeres i en fuldskala Q400, der tidligere har fløjet for Alaska Air Groups datterselskab Horizon Air Industries. Dette fly er i stand til at transportere 76 passagerer. En prototype forventes at være klar i 2022.

I forbindelse med projektet vil ZeroAvia arbejde tæt sammen med luftfartsmyndigheder for at sikre, at flyet lever op til sikkerheds- og operationelle krav.

Har option på 50 konverteringssæt
Alaska Airlines har sikret mulighed for at købe op til 50 sæt af det brint-elektriske system for at kunne konvertere selskabets eksisterende Dash 8-Q400-fly til den klimavenlige løsning.

”Luftfartsindustrien er en af ​​de sværeste industrier at dekarbonisere, men med dette samarbejde er vi et skridt tættere på at nå vores mål om at gøre vores himmel emissionsfri. Vi er glade for at se Alaska tage føringen med at implementere rene teknologier i deres drift,” siger Val Miftakhov, administrerende direktør og grundlægger af ZeroAvia.

ZeroAvia havde for nylig succes med at teste sit brint-elektriske system op til 600 kilowatt, som kan bruges til fly med 10-20 sæder. Snart indledes tests af et 19-sæders fly i Cotswold Airport i Storbritannien.

Brint-elektriske ATR-fragtfly i Irland
For nylig blev et samarbejde magen til ZeroAvias og Alaska Airlines’ præsenteret. Det er irske ASL Aviation Holdings, der tidligere på måneden underskrev en hensigtserklæring om at være lanceringskunde på et brint-elektrisk system til fragtfly fra amerikanske Universal Hydrogen Co.

ASL Aviation Holdings har planer om at købe op til 10 ATR 72-konverteringssæt fra Universal Hydrogen Co. Disse skal installeres i selskabets nuværende eller fremtidige flåde af turbopropfly.

Problemet med brint er imidlertid, at det fylder noget mere end almindeligt flybrændstof. Og tankene med brint kommer derfor til at fylde en del i lastrummene på fragtflyene fra ASL Aviation Holdings.

 

Relaterede artikler:

Bliver testkunde på brintdrevet ATR 72-fly

Indenrigsfly skal flyve på brint

A320 omdannes til brintlaboratorium i Hamborg

British Airways investerer i brintdrevet fly