Illustration af den kommende Airbus A320, der skal konverteres til brintlaboratorium i Hamborg Lufthavn. Illustration: Hamborg Lufthavn

A320 omdannes til brintlaboratorium i Hamborg

Hamborg Lufthavn danner de næste par år rammen for et projekt, der skal teste håndtering af brintteknologi i lufthavne. En Airbus A320 vil blive omdannet til et stort laboratorium.

Brintteknologi og udviklingen af brintfly får stadigt større fokus inden for luftfart for at gøre branchen mere klimavenlig.

I Hamborg Lufthavn har fem interessenter slået pjalterne sammen og indledt et toårigt brintprojekt, der går ud på at teste, hvordan det kan være muligt at håndtere brintteknologi i lufthavne. Initiativet er et af de første og mest betydningsfulde for at finde ud af, hvad der er nødvendigt for at få brintinfrastrukturen til at fungere.

Det er byen Hamborg, Lufthansa Technik, Hamborg Lufthavn, German Aerospace Center og Center for Applied Aeronautical Research, der samarbejder om projektet. Indtil udgangen af 2021 vil parterne først identificere de mest vigtige emner, der kræver yderligere videnskabelig undersøgelse og praktisk test. Testene vil finde sted fra begyndelsen af 2022.

Vil være brintmetropol
Testene vil foregå ved hjælp af en Airbus A320ceo, der tidligere har fløjet for Lufthansa. Flyet vil blive udstyret med flydende brint-infrastruktur, så det vil kunne fungere som et fuldt funktionelt feltlaboratorium.

German Aerospace Center vil anvende sin omfattende viden om brint til at skabe et virtuelt miljø. Center for Applied Aeronautical Research vil blandt andet bidrage med sin viden om brændselscelle-teknologi, mens Hamborg Lufthavn vil medvirke på operatørniveau for at udvikle krav til håndtering af brintfly på jorden. Hamborg som by bidrager økonomisk, da den sigter mod at blive en stor brintmetropol i fremtiden.

”Med dette projekt ønsker vi at tackle denne enorme teknologiske udfordring på et tidligt tidspunkt – for hele MRO-branchen (Maintenance and Repair Organization) såvel som for os. På denne måde sikrer vi aktivt fremtiden, fordi vi opbygger knowhow i dag til vedligeholdelses- og jordprocesser i overmorgen,” siger Johannes Bussmann, administrerende direktør i Lufthansa Technik.

Hamborg Lufthavn med stort brint-fokus
Hamborg Lufthavn er glade for, at brintprojektet kan finde sted hos dem, da den i forvejen har stort fokus på den grønne teknologi.

“Klimavenlig flyvning med brintteknologi er kun mulig, hvis infrastrukturen på jorden også passer perfekt. Tæt koordination er påkrævet her, og vi som lufthavn er glade for at være i stand til at bidrage med vores knowhow til dette vigtige projekt – fra spørgsmål om opbevaring og distribution til tankningsprocessen på forpladsen,” siger Michael Eggenschwiler, administrerende direktør i Hamburg Lufthavn.

”I lufthavnen regner vi også med brint som fremtidens teknologi for vores jordtransport. Dette projekt giver os chancen for at identificere og gøre bedst mulig brug af synergieffekter mellem gasformig brint, som det der bruges til tankning af vores bagagekøretøjer, og flydende brint til tankning af fly.”

 

Relaterede artikler:

British Airways i samarbejde om brintdrevne passagerfly

Her er fremtidens klimaneutrale passagerfly

Paris-CDG skal være hub for brintteknologi i luftfart