Sådan kunne et brintdrevet fly med over 50 sæder komme til at se ud. Illustration: ZeroAvia

British Airways investerer i brintdrevet fly

British Airways investerer i virksomheden ZeroAvia, der forventer at være klar med et brintelektrisk fly med over 50 sæder om bare fem år.

Brintdrevne fly kan være en af løsningerne til at skabe en luftfart uden udledning af CO2 og dermed en mere klimavenlig luftfart. Blandt de virksomheder, der arbejder med at udvikle brintdrevne fly, er amerikansk-britiske ZeroAvia, som nu får en gruppe af tunge investorer internationale med i projektet – heriblandt flyselskabet British Airways.

British Airways har sammen med seks andre investorer skudt i alt 24,3 millioner dollar (154 millioner kroner) i ZeroAvia i et forsøg på at fremskynde udviklingen af ​​et +50-sæders fly, som er i stand til at flyve på brintelektrisk energi uden CO2-udledning.

Brint kan produceres ved hjælp af strøm, der genereres af solceller og vindmøller. Strømmen omsættes til brint i en såkaldt elektrolyseproces. Herefter kan brinten tankes på fly og ved hjælp af brændselsceller omdannes til strøm, som driver flyets elmotorer.

Nyt udviklingsprogram
Med investeringen fra British Airways og de øvrige investorer får ZeroAvia mulighed for at lancere et nyt udviklingsprogram for yderligere at demonstrere, at dets teknologi er effektiv, og fremskynde udviklingen af ​​en større brintelektrisk motor, som kan give længere rækkevidde og bruges i større fly allerede fra 2026.

ZeroAvia mener, at det i 2024 vil være i stand til at få et brintelektrisk fly med 20 sæder i kommerciel drift med flyvninger på op til 800 kilometer. Med den nye investering forventer ZeroAvia at have et kommercielt fly med over 50 sæder i klar om fem år, ligesom de eksterne investeringer også fremskynder virksomhedens vision om at få et 100-sæders fly i luften i 2030.

Foruden investeringer i ​​nye, langsigtede teknologier investerer British Airways også i udviklingen af ​​bæredygtige flybrændstoffer, ligesom selskabet investerer i mere brændstofeffektive fly.

Nul emission på kortruter inden 2050
”Innovativ nulemissionsteknologi udvikler sig hurtigt, og vi støtter udviklingen af ​​brint som en alternativ brændstofkilde, fordi vi mener, at det har potentialet til at gøre det muligt for os at nå ægte nulemissioner på kortruter inden 2050,” siger Sean Doyle, koncernchef i British Airways.

ZeroAvia gennemført i september 2020 verdens første hydrogenelektriske flyvning med et fly af kommerciel kvalitet.

British Airways investering i ZeroAvia følger efter et partnerskab, som de to selskaber indgik i slutningen af 2020. Det britiske flyselskab samarbejder med ZeroAvia gennem moderselskabet IAG’s såkaldte Hangar 51-acceleratorprogrammet i et projekt om at undersøge, hvordan brintdrevne fly kan spille en førende rolle i fremtidens bæredygtige flyvning.

 

Relaterede artikler:

Her er fremtidens klimaneutrale passagerfly

British Airways i samarbejde om brintdrevne passagerfly

Widerøe kan være klar med elfly i 2026