Fragtfly skal også være grønne. Det mener ASL Aviation Holdings, der har tegnet kontrakt på op til 10 konverteringssæt, der gør det muligt at skifte til brint.
Fremover skal også fragtfly flyve på brint i stedet for på almindeligt brændstof. Amerikanske Universal Hydrogen Co. og ASL Aviation Holdings, der har hovedkvarter i Irland, har netop underskrevet en hensigtserklæring, et letter of intent, om at det irske selskab skal være lanceringskunde for det amerikanske firmas løsning på markedet for fragtflyvning med turbopropfly.
ASL Aviation Holding har planer om at købe op til ti af Universal Hydrogens ATR 72-konverteringssæt, som skal installeres i selskabets eksisterende eller fremtidige turbopropflyflåde.
Udover konverteringssættene har ASL stillet en ATR 72 til rådighed for Universal Hydrogen, der skal bruge flyet til testformål og det videre certificeringsarbejde.
En enestående mulighed
”Fragtfly har en enestående mulighed for at gå i spidsen for luftfartsindustrien i arbejdet med at opfylde de ambitiøse mål om at reducere CO2-emissionerne. I ASL er vi forpligtet til at være first mover i introduktionen af ny teknologi i vores nuværende flåde. Og brint kommer til at spille en væsentlig rolle i fly som ATR 72,” siger Dave Andrew, koncernchef i ASL Aviation Holdings.
Universal Hydrogen arbejder med at udvikle et konverteringssæt til eftermontering i eksisterende turbopropfly, der bliver udstyret med en brintelektrisk drivlinje. Problemet med brint er, at det fylder noget mere end traditionelt brændstof. Derfor kommer tankene med brint til at fylde en del i lasten ombord på fragtflyene.
”For at nå Parisaftalens mål for emissioner fra luftfarten kan vi ikke nøjes med at fokusere på passagerfly. Markedet for fragt er betydeligt, og det vokser. Det er spændende at se, at en førende operatør som ASL er med på vores vision om at gøre brint til det universelle brændstof i luftfart,” siger Paul Eremenko, medstifter og administrerende direktør i Universal Hydrogen.
Skal også levere brændstof
I forbindelse med aftalen om leveringen af konverteringssættene har Universal Hydrogen og ASL også indgået en servicekontrakt om levering af brændstof. Universal Hydrogen skal levere det brintbrændstof, de konverterede ATR 72-fly i ASL’s flåde skal bruge.
ASL har en flåde på 140 fly, der spænder lige fra Boeing 747-400 til ATR 42. Koncernens flyselskaber arbejder med sammen med virksomheder, der leverer eksprespakker, flyver med post og har interkontinentale fragtruteflyvninger. Selskabet flyver også med passagerer i Frankrig og Sydafrika, ligesom det udlejer fly til andre selskaber.
Relaterede artikler:
Indenrigsfly skal flyve på brint