Vintervejret koster flyselskaberne millioner

Sne og kulde over det meste af Europe er blevet endnu en økonomisk udfordring for de hårdt plagede luftfartsselskaber.

De seneste ugers kolde vintervejrmed is, sne, frost og slud harmedført, at luftfartsselskaberne er nødt til at sikreflyene mod isdannelser. Derfor bliver flyene af-iset før afgang. Det foregår ved, at en varmglykolholdig vækse bliver sprøjet på flyene for at fjerne og beskytte mod yderligere sne og is. Af-isning sker eksempelvis i Københavns Lufthavn lige umiddelbart før take-off på særligt indrettede platforme med opsamlingssystemer til den overskydende af-isningsvækse. Væsken bliver derefter kørt til rensnings- og biogasanlæg på Sjælland.

Denne manøvre er absolut ikke billig. Prisen for af-isning af fly varierer fra de enkelte lufthavne afhængig af udstyr og faciliteter, men naturligvis også i forhold til flyets størrelse. Typisk vil prisen ligge påmellem 10.000 og 15.000 kr. for af-isning af et fly. Omkostninger som flyselskaberne ikkei dag får dækket gennem billettillæg eller andre alternative indtægtsformer.

Af-isning kan også forsinke flyene, således at det kan blive svært at overholde flyplanen, hvor selskabernes flåde udnyttesdet maksimale antal timer i døgnet. Der kan derfor opstå pukler af forsinkelser, der i sidste ende kan føre til aflysninger. Forsinkelser og aflysninger koster ogsåflyselskaberne penge.

CPH de-icing

Foto: Københavns Lufthavn

Ifølge EU-forordning 261/2004 har flypassagererne krav på en ny rejse eller pengene tilbage ved aflysninger. Herudover skal passagerenhave dækket omkostninger til eventuelle måltider, hotelovernatning samt udgifter til transport mellem lufthavn og hotel. Ved forsinkelser over 2 timer er selskaberne også pligtige til at tilbyde måltider og senere eventuelt overnatning og transport.

Med billetpriser ned til 300 kr. pr. strækning er det simpel logik, ataf-isning samt forsinkelser og aflysningerskaber store økonomiske tab for selskaberne.Under særligt ugunstige vejrforhold kan det for et mellemstort europæisk selskab irealiteten koste mere end 1 mio. kr. om dagen at få af-iset flyene.