Vulkan-krisen understregede værdien af rejsebureau-samarbejde

Den islandske askesky kom særdeles ubelejligt for mange flyrejsende. Men samtidig gav det rejsebureauerne mulighed for at understrege værdien af et samarbejde i krisesituationer som denne.

En del forretningsrejsende i små og mellemstore virksomheder har gennem de senere år fravalgt rejsebureauerne til at håndtere de mere simple rejser, som i stedet er booket direkte på hjemmesider fra luftfartsselskaber og online-rejsebureauer.

Men den nyligt overståede vulkan-krise, der forstyrrede den europæiske flytrafik i op til 10 dage, beviser mere end noget andet, hvilken rolle rejsebureauerne spiller i et aktivt samarbejde med kunderne.

Mange rejsebureauer har efterfølgende modtaget mange roser fra kunderne, mens man ihærdigt forsøger at komme i bund i de tusindvis af sager, der venter på at blive ekspederet, således at kunderne kan få pengene tilbage fra ubenyttede flybilletter.

“Det kaos, som vulkanen skabte i rejseindustrien, viser den sande værdi for virksomhedskunder i at have et samarbejde med et rejsebureau,“ udtaler John Snyder, der er Chief Operation Officer for BCD Travel. “Vulkanen og dens eftervirkninger har sat vores samarbejdsmodel på prøve og i sidste ende bekræftet værdien af disse relationer. Vore medarbejderes utrættelige indsatsrundt om i verden fremhævede vores pålidelighed, kreativitet og proaktive tilgang, ogcementerededermed den tillid vore kunderhar tilBCD Travel.“

En af BCD Travels globale kunder er amerikanske Eastman Kodak Company. Herfra lyder det bl.a. “Uden BCD Travel´s ekspertise, viden og netværk, ville vi have været tvunget til selv at stykke det hele sammen.“

Det er ikke kun BCD Travel, der har haft succes med bureauets anstrengelser for at hjælpe de mange kunder, der for nylig strandede rundt omkring i verden. Op imod 150.000 flyvninger blev aflyst, hvilket stillede de fleste rejsebureauers krisehåndteringsplaner på prøve.

Således også hos VIA Travel, der er et af Nordens største erhvervsrejsebureauer. “Jeg er stolt over vores evne tilat flytte os hurtigt fra en normal driftsvirksomhed eitl en løsningsorienteret krisehåndteringsorganisation,“skriver administrerende direktør Rune Feltman fra VIA Travel i Norge til bureauets kunder.

Noget kunne derfor tyde på, at vulkan-krisen i sidste ende kan vise sig at blive en fordel for erhvervsrejsebureauerne. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at bureauerne har fået etforstærket salgsargument.